به گزارش اقتصادنامه، به منظور تولید این پیشرانه جدید، شرکت ساپکو با هدف بهره مندی محصولات ایران خودرو از پیشرانه ای پربازده، در همکاری پیوسته با ایران خودرو، شرکت ایپکو و زنجیره تامین، تولید انبوه پیشرانه EFP در دو نوع تنفس طبیعی با عنوان EFPNA و نیز توربوشارژ، با عنوان EFPTC، را در دستور کار قرار داد.
بر اساس برنامهریزی صورتگرفته، تولید انبوه پیشرانه مذکور، آغاز شده و ظرفیت تامین خط برای خودروهای ریرا، تارا توربو، نسل جدید دناتوربو و همچنین مجموع خودروهای دارای پیشرانه EF۷ را خواهد داشت و برنامه های ایران خودرو در راستای هم سویی با استانداردهای ۸۵ گانه خودرو و کاهش مصرف سوخت با تولید موتور مذکور محقق خواهد شد.
شایان ذکر است، پیشرانه EFPTC، قادر به تولید قدرتی معادل ۱۶۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۴۰ نیوتن متر بوده و ورود توربو به مدار آن نیز از دور موتور ۱۷۰۰ RPM اعلام شده است، این در حالی است که پیشرانه پیشین، قدرتی در حدود ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۰ نیوتن متر تولید کرده و توربوی آن نیز در ۲۲۰۰ RPM وارد مدار میشود.
کاهش مصرف سوخت پیشرانه EFP حدود یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سطح خودرو و متعاقب آن کسب استاندارد آلایندگی یورو پنج و قابلیت عبور از استاندارد یورو شش، تجهیز به سیستم پیشرفته زمانبندی متغیر سوپاپها، CVVT Dual، تبدیل منیفولد چدنی نیکل دار دود به شیتمتال با هدف کاهش هزینه ها و سهولت ساخت و تولید، پلاستیکی کردن منیفولد آلومینیومی هوای ورودی و سازگاری کامل این موتور با سوخت فعلی از جمله سایر نقاط قوت این پیشرانه نوین به شمار میرود.
لازم به ذکر است، در شرایطی متخصصان شرکت ساپکو موفق به داخلیسازی ۸۵ درصدی قطعات پیشرانه EFP شدند که این پیشرانه، در مقایسه با پیشرانه قدیمی EF۷ تغییر چشم گیر ۸۰ درصدی در قطعات از جمله شاتون، پیستون، رینگ پیستون، سرسیلندر، کپه سرسیلندر، قالپاق سوپاپ دود و هوا، منیفولد دود و هوا، میل لنگ، میل سوپاپ دود و هوا، اویل پمپ، توربو شارژر، EMS جدید، استکان تایپیت و نازل خنک کننده پیستون، CVVT و سولنوئید ولو و... داشته است.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست