به گزارش اقتصادنامه، سعید زرندی درباره افزایش قیمت خودرو در بازار و چرایی این اتفاق، توضیح داد: صنعت خودرو یک نیاز واقعی دارد که بیشتر یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه نیست، لذا بخشی از نیازی که در طرح های پیش فروش خودرو و حتی بازار وجود دارد، کاذب است.
وی با بیان اینکه در طرح های پیش فروش خودرو توسط شرکت های خودروسازی جمعیت زیادی ثبت نام می کنند، این در حالی است که همه ثبت نام کنندگان نیازمند خودرو نیستند، تصریح کرد: بخشی ازاعلام نیازها و ثبت نام ها به خاطر اختلاف قیمت بازار و کارخانه است و این رشد تقاضا به منزله آن است که شرکت های خودروسازی با نیاز حبابی شکل، مواجه شدند.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سال گذشته شرایط تولید خودرو به مراتب سخت تر از سال جاری بود، افزود: در سال ۹۸ با وجود چالش های متعددی که صنعت خودرو از نظر تأمین قطعه با آن روبرو بود، در حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد و امسال پیش بینی ما این است که با بهتر شدن شرایط، شرکت های خودروسازی به تولید یک میلیون و ۱۰۰هزار خودرو دست پیدا کنند.
آرامش در بازار با یک طرح
زرندی با بیان اینکه هدف گذاری امسال وزارت صمت و شرکت های خودروسازی این است که نیاز جامعه را پوشش دهیم، خاطرنشان کرد: بخشی از نیاز مردم برای خرید خودرو در قالب طرح های پیش فروش انجام شد که این طرح توانست آرامشی در بازار خودرو ایجاد کند و از طرفی با عرضه خودرو که توسط شرکت های خودروسازی اتفاق می افتد، آرامش کوتاه مدت به بازار خودرو داده می شود.
وی گفت: شرکت های خودروسازی نسبت به تحویل خودرو در طرح فروش فوق العاده (تحویل سه ماهه) اقدام می کنند اما این امر با غافل شدن از تعهدات گذشته و بلند مدت نیست.
تعهدات معوق فراموش نشده است
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه طرح فروش فوق العاده خودرو باعث می شود که تعهدات معوق شرکت های خودروسازی بیشتر شود، توضیح داد: نسبت تعهدات معوق و تعهدات جدید در دوره های مختلف به جهت تامین قطعه متفاوت است اما در مجموع شرکت های خودروسازی ۸۰ به ۲۰ خودروهای معوق را تحویل دادند و این به معنای آن است که شرکت های خودروسازی ۸۰ درصد معوقات خود را تحویل مشتریان دادند و ۲۰ درصد برای تحویل خودروهای جاری در نظر گرفتند.
وی با بیان اینکه در واردات برخی از قطعات مورد نیاز خودروها، گشایشی اتفاق افتاده که باعث می شود تولید رشد پیدا کند، افزود: در ماه های پایانی سال گذشته (منهای اسفند) تولید خودرو بسیار رشد کرد و حتی شکاف تولید نسبت به سال ۹۷ به کمترین حالت خود رسید و در این میان پیش بینی شد که تولید خودرو نسبت به سال ۹۷ بیشتر شود ولی شیوع کرونا باعث شد که در ماه پایانی سال گذشته شرکت های خودروسازی با افت تولید مواجه شوند.
به سمت داخلی سازی قطعات خودرو حرکت کردیم
زرندی گفت: از آنجا که تامین مواد اولیه مورد نیاز خودرو توسط شرکت های خودروسازی با مشکلات جدی روبرو بود، سعی کردیم بیش از گذشته به سمت داخلی سازی قطعات خودرو حرکت کنیم که ضمن کاهش ارزبری بتوان تولید خودرو را به روزهای اوج خودش برگردانیم و البته با تدابیری برخی از قطعات (قطعاتی که امکان تولید آن هنوز در کشور وجود ندارد) را وارد کشور کردیم.
وی اطمینان داد: شرکت های خودروسازی میتوانند نیاز واقعی بازار خودرو را پاسخگو باشند، بدین جهت هدف از طرح فروش فوق العاده، تزریق خودرو به بازار و کاهش التهاب در این بخش است.
خودروسازان، خودروهای که توان تولید دارند پیشفروش کردند
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه این احتمال وجود دارد که شرکت های خودروسازی نتوانند، خودروهای که در طرح پیش فروش ها عرضه شده را در موعد مقرر تحویل مردم دهند، افزود: شرکت های خودروسازی، در مورد خودروهای که توان تولید دارند طرح پیش فروش را عملیاتی کردند و آنها به هیچ عنوان خودرویی را ثبت نام نکردند که نتوانند در موعد مقرر تحویل دهند.
به خاطر تحریم امکان تحویل برخی از خودروها وجود ندارد
وی در مورد تعهدات خودروهای تحریمی و جایگزینی آن توسط شرکتهای خودروسازی، گفت: اگر خودروی تحریمی را شرکت های خودروسازی بتوانند تولید کنند، آن خودروها قطعا تولید و تحویل مردم می شد اما به خاطر تحریم، این امر امکان پذیر نیست و حتی شرکت اصلی سازنده هم اجازه نمی دهد این خودروها به صورت مستقیم وارد ایران شود، از این رو چاره ای جزء انجام طرحهای جایگزین نیست.
منبع: سایپانیوز
مطالب مرتبط