به گزارش اقتصادنامه، علیاکبر تبریزی مدیر سالن موتورسازی شماره سه ایران خودرو گفت: از سال گذشته با تاکید مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، برنامه طراحی و ساخت پیشرانه جدید در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری با همکاری معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو و مشارکت شرکت ساپکو و ایپکو و زنجیره تامین به تولید رسید.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به صورت هفتگی شش دستگاه پیشرانه TU5 پلاس تولید می شود، خاطرنشان کرد: این موتور با ۹۰ درصد ساخت داخل تولید شده است، با توجه به الزامات زیست محیطی مصوب دولت، استاندارد آلایندگی یورو پنج را گذرانده و دوستدار محیط زیست به حساب میآید.
تبریزی تصریح کرد: در فرآیند ساخت قطعات پیشرفته این موتور حساسیت و دقت بالایی صورت گرفته که در نتیجه، توان و گشتاور موتور TU5پلاس به میزان هفت درصد نسبت به موتور TU5 فعلی افزایش یافته است. این موتور از آزمون های عملکردی مختلف و شرایط آب و هوایی متفاوت سربلند بیرون آمده است.
وی افزود: حجم موتور تارا، ۱.۶ لیتر، حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه روی خودروی تارا با کاهش هفت درصدی نسبت به TU5، حدود ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.
مدیر موتورسازی ایرانخودرو ادامه داد: در پیشرانه جدید با بازنگریهای فنی و مهندسی صورت گرفته و استفاده از تکنولوژی زمان بندی هوشمند سوپاپها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی متغیر توانسته ایم ضمن کاهش شاخص NOx در تمام دورهای موتور کمک موثری به کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست کنیم.
وی گفت: موتور TU5 پلاس در مرحله نخست قرار است بر روی خودرو تارا نصب و در آینده نزدیک در محصولاتی از جمله رانا پلاس به کار خواهد رفت.
مطالب مرتبط