به گزارش اقتصادنامه، رستم قاسمی صبح امروز در همایش سراسری و نشست تخصصی رؤسای پلیس راهور و راه استانها با بیان اینکه نیروی انتظامی در سراسر کشور یار و همکار مردم است و مأموریتهای بسیار سنگینی در این نیرو وجود دارد، اظهار کرد: ناجا و وزارت راه و شهرسازی معمولاً در حوادث مختلف حضور دارند و به مردم خدمترسانی میکنند اما در ایام نوروز کار برای ناجا و وزارت راه سختتر است که بتوانیم در این ایام خدمترسانی به مردم داشته باشیم.وزیر راه و شهرسازی ضمن پیشبینی افزایش سفرهای نوروزی، گفت: ستاد نوروزی را در وزارت راه و شهرسازی از مدتی پیش راهاندازی کردیم و در بخش راهداری، همکاران از 25 اسفند تا 15 فروردین آماده خدمترسانی خواهند بود.
وی با بیان اینکه بخش جادهای کشور بیشترین حمل و نقل را به خود اختصاص داده است، گفت: در بخش هوایی نیز بر اساس آمار و اطلاعات، تمایل مردم به این بخش بسیار زیادتر شده البته ما محدودیت پرنده داریم اما برای عید برنامهریزی برای افزایش پروازها صورت گرفته است.این مقام مسئول با اشاره به سفرهای دریایی، بیان کرد: در سال گذشته هشت میلیون نفر مسافر از طریق بخش دریایی به شهرهایی همچون کیش و قشم رفتند که این آمار کمی نیست. به نوعی میتوان گفت ما در تمام حوزهها با حمل و نقل مسافر درگیر هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل هم به لحاظ زیرساخت و هم به لحاظ ناوگان اصلاً خوب نیست، تصریح کرد: سن ناوگان هوایی ما بسیار بالا است و پروازهایی که انجام میشود، به لحاظ ایمنی هواپیما ما هر روز نگران هستیم و تعداد هواپیماها نیز محدود است.وی با بیان اینکه حدود 14 هزار کیلومتر زیرساخت ریلی در کشور داریم، گفت: بر اساس استاندارها باید دو هزار و 400 لوکوموتیو داشته باشیم اما اکنون حدود 500 لوکوموتیو داریم که تقریباً 35 سال سن دارند همچنین سرعت قطارهای ما نیز بسیاربسیار پایین است. وی درباره بخش جادهای نیز گفت: از 450 تا 460 هزار کامیون که در کشور تردد دارند، حدود 160 هزار دستگاه آن باید کلاً از رده خارج شوند.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسه به رؤسای فرودگاههای کشور، تصریح کرد: معمولاً پروازهای ما تأخیرهای زیادی دارند همچنین هیچ کشوری نداریم که 49 ایرلاین داشته باشد، به طور مثال حدود هفت ایرلاین در ترکیه فعالیت دارند اما در کشور ما نزدیک 49 ایرلاین داریم.
این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از 220 تا 230 هزار جاده آسفالت در کشور داریم که بر اساس نُرم نگهداری جادهها حداقل باید سه درصد هزینه شود اما هیچ رقمی برای نگهداری جادهها در بودجه سالانه وزارت راه و شهرسازی مشخص نشده است.وی خاطرنشان کرد: در بودجه 1401 برای مجموعه حمل و نقلی کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده درحالیکه، یک آزادراه حتماً بیش از این رقم هزینه دارد و این نشاندهنده این است که به لحاظ سرمایهگذاری با اعتبارات جاری داخلی خیلی نمیتوان تحول ایجاد کرد و باید روشهای دیگر را در دستور کار قرار دهیم.
منبع: تسنیم
مطالب مرتبط