اما غالب این سازمانهای مردم نهاد یا غیر انتفاعی، فاقد برنامه ریزی استراتژیک به منظور توسعه فعالیتها هستند.
به گزارش اقتصادنامه، سازمانهای غیردولتی و غیرانتفاعی، با دشواریها و موانع متعددی برای برنامهریزی و اجرای آن روبه رو هستند. خیلی از آنها برنامه ریزی عملیاتی را به عنوان برنامه راهبردی تلقی کرده و شماری هم به صورت اساسی، برنامه ریزی ندارند و براساس وقایع روزانه(هرچه پیشامد، خوشاید) اقدام به برنامه ریزی میکنند، بر همین اساس، برنامهریزی راهبردی و منطبق با تحولات پرشتاب در فضای کسب و کار، راهکاری است در پاسخ به این خلا جدی در این قبیل از سازمانها.
تعیین دقیق راهبردها و برنامه ریزی عملیاتی میتواند، این سازمانها را از گرداب نبود تمرکز بر امور جاری و آتی، خارج کرده و شیوه فائق شدن بر چالشها را یادآوری کند. به همین منظور، «برنامه ریزی راهبردی در سازمانهای غیرانتفاعی» عنوان کتابی است که با همین هدف به تازگی به بازار آمده است.
این کتاب نوشته دو استراتژیست، یعنی، مایکل آلیسون و جود کِی است که در ۳۲۶ صفحه با ترجمه کتایون مصری و محسن ایلچی تلاش میکند به تمامی مدیران، کارکنان و ذینفعان سازمانهای غیردولتی، نحوه تدوین راهبردهای خرد وکلان و نحوه اجرای آن را یادآوری کند.
کتاب «برنامه ریزی راهبردی در سازمانهای غیرانتفاعی» در بهار سال ۱۴۰۱، به سفارش انجمن احیای ارزشها و حمایت موسسه خیریه نیکان جمشید تهران و شبکه ملی (موسسات نیکوکاری و خیریه) آماده چاپ شده و از سوی انتشارات دستان(۶۶۹۵۴۸۰۰-۰۲۱) منتشر شده است تا به شکلی کاربردی و کارگاهی، بتواند نقش موثری در برنامه ریزی دقیق سازمان های غیر دولتی داشته باشد.
مطالب مرتبط