به گزارش اقتصادنامه به نقل از پرسون، چرایی این اقدام هنوز در ذهن های مردم جستجو گر و فعال پرسشی بر جای گذاشته است و هنوز پاسخی شفاف بر این موضوع داده نشده است.
پرسون در ادامه سلسله گزارش های خود بر روی این اقدام غیر شفاف دست گذاشته است و به بررسی آن پرداخته است که در ادامه میخوانید.
صنعت خودرو؛ همچنان بیمار، ضعیف و عقب مانده
در اینکه صنعت خودرو در ایران صنعتی بیمار، ضعیف و عقب مانده و محور بسیاری مشکلات در جامعه است، نزد مردم آگاه، خسارت دیده و مظلوم کشورمان تردیدی نیست و مثل همیشه از جمله غصه های فروخورده آنان است.
همگی به خوبی میدانند گلایه ها، انتقاد هاو شکایات مردم درخصوص کیفیت خودرو های داخلی و از همه مهمتر قیمت افسارگسیخته آن در نبود کیفیت بسیار است و حتی کار را به جایی رساند که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بدان پرداخت و از بی کیفیتی تولیدات و لزوم قرار گرفتن صنعت در ریل درست سخن به میان آوردند و وضع آنها را تعریفی ندارد، خطاب کردند.
مردم میپرسند اینکه صنعت خودرو با این همه انحصار و حمایت درجا بزند و خبری از کیفیت نباشد و حتی به سخنان رهبری بی توجه باشد را چه کسی باید پاسخ دهد؟
خودروی بی کیفیت تا قرعه کشی بی فایده برای آن
یکی از درد های عظیم، بزرگ و مفسده ساز در حوزه ی خودرو نوع عرضه خودرو به بازار و رساندن محصول به دست مصرف کننده است که در سال های اخیر اقدامات و روش های مضحکی جهت فروش خودرو به مردم صورت پذیرفته است که به دو نمونه آن اشاره میشود:
نخست ثبت نام خرید خودرو از سایت خودروسازان است که به محض شروع ثبت نام در کسری از ثانیه قفل و بسته می شود و دوم اختراع راهکار حکیمانه ی ! قرعه کشی برای خرید خودرو که برای اولین بار در تاریخ خودرو سازی دنیا مطرح و اعمال شد به گونه ای که برندگان در وهله اول به دلیل عدم شفافیت جز منتخبان و سپس جز منتخبین رزرو می شده اند.
موضوعی که حتی باعث شد قائم مقام و سرپرست محترم نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای به وزیر صمت صراحتا اعلام نماید سامانه یکپارچه و فرآیند فروش خودرو از سوی وزارت صمت با مشکلاتی همچون عدم برنامه ریزی لازم، ضعف زیر ساخت های فنی به منظور تحلیل، طراحی و پیاده سازی و مواجه است و از وزیر مربوطه در این خصوص بدلیل بروز خطای صورت گرفته که منتج به نارضایتی و تشویش اذهان عمومی در سطح جامعه شده توضیح خواسته است.
در هر صورت هنوز هم مردم کوچه و بازار نمیدانند با وجود وعده وزارت صمت مبنی بر جمع شدن قرعه کشی ها ، چه زمانی این ابتکار مضحک برچیده خواهد شد.!
حتی گفته میشود با این شیوه ها نارضایتی مردم بیش از کیفیت خودرو به چشم آمده است و خودرو را این شیوه ها از کالای مصرفی به سرمایه ای تبدیل کرده است.
از هم افزایی تصمیم گیران تا رسیدن به عرضه خودرو در بورس کالا
سرانجام این انتقاد ها به خودروسازان تا جایی پیش رفت که به همافزایی تصمیمگیران، خودروسازان و قطعه سازان برای رفع کاستیها منجر شد و در همین راستا بود که برای اولین بار عرضه خودرو در بورس کالای ایران با ابتکار یکی از خودروسازان مطرح شد و به عنوان یک پیشنهاد ارزشمند موجب خوشحالی و استقبال مردم کوچه و بازار گردید تا جایی که بلافاصله در فرآیند عرضه دو خودرو در بورس کالا شرکت کردند.
استقبال مردم بدلیل حذف جامعه ی دلال ، واسطه و رانت گیر، به نحوی بود که خودرو مستقیما از تولید به مصرف کننده منتقل می شد و تفاوتی بین سی تا بعضا هفتاد درصدی از لحاظ کاهش قیمت در قیاس با راهکارهای ثبت نامی و قرعه کشی را داشت اما متاسفانه در اقدامی عجیب تنها یک روز مانده به عرضه ی خودرو در بازار بورس این مهم متوقف شد این درحالی است که به گفته ی مدیر بازرسی شرکت بورس کالای ایران تمامی زیرساخت های لازم جهت انجام معاملات خودرو در بورس کالا آماده سازی شده بود و شبکه کارگزاری و تولید کنندگان خودرو آماده ی عرضه محصول از طریق بورس در بازار بودند که معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پایان وقت اداری به بهانه ی وجود ابهامات در روند مذکور عرضه خودرو در بازار بورس را متوقف می کند.
یک روز مانده به عرضه خودرو در بورس کالا و مصوبه ای عجیب
تنها یک روز مانده به عرضه خودرو در بورس کالا بود که با وجود امیدواری مردم به انجام این اقدام مثبت و اثرگذار متاسفانه به یکباره مصوبه عجیبی در آمد که مانع عرضه خودرو در بورس کالا شد و گویی عملا مشخص شد فرمان صنعت خودرو همچنان در دست کسانی است که اجازه هیچگونه حرکت مثبتی را برای صنعت خودرو نمی دهند.
به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران و مردم عرضه خودرو در بورس کالا شاید تنها راهکار و راه حلی است که کشور، مردم و صنعت خودرو را از این ابر چالش ها نجات می دهد
بورس ها در دنیا بهترین راهکار برای جذب نقدینگی افسارگسیخته در جامعه و کانالیزه کردن آن در تولیدات داخلی هر کشوری است و در طرف مقابل بهترین راهکار عرضه محصولات بنگاههای اقتصادی در جامعه است که مانع ایجاد رانت،فساد و حباب قیمت به نفع جامعه ی دلال می شود.
اما آیا دست های پشت پرده است که با وجود زمینه های مثبت و آمادگی لازم بورس و خودروسازان و همچنین استقبال مردم، عرضه خودرو در بورس متوقف میشود.
پرسشی که از زمان توقف، پاسخی شفاف از وزارت صمت و وزیر در آستانه استیضاح صمت بدان داده نشده است.
به اعتقاد بسیاری اگر این مهم و عرضه خودرو در بورس کالا صورت میپذیرفت چه بسا وزیر و وزارت صمت توفیقات بسیاری در ساماندهی وضعیت خودرو داشتند و از گرانی افسار گسیخته خودرو جلوگیری میشد و حتی در اقناع نمایندگان مجلس و معترض به عملکرد وزارت صمت تاثیر گذار است.
راهکار چیست؟
عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان یکی از بهترین راهکار های پیش رو صنعت خودرو است که هم باعث شفافیت در عرضه خودرو میشود و هم موجب قطع دست رانتخواران سود جو خواهد شد.
لذا از دولت سیزدهم که با شعارهایی همچون مبارزه با فساد، شفاف سازی ، منفعت مردم ، مبارزه با ظلم و … روی کار آمده است انتظار می رود هر چه سریعتر با عرضه خودرو در بورس کالا که تمام زیر ساخت های لازم آن فراهم شده است موافقت و شرایط نابه سامان خودرو را ساماندهی کند و یکبار برای همیشه سفره ی ذینفعان عدم شفافیت را برچیند.
مطالب مرتبط