به گزارش اقتصادنامه، مهدی فکری ضمن انتقاد از صدور مجوزهای بیرویه برای شرکتهای کاشی و سرامیک در سالهای گذشته، افزود: ۱۴۷ شرکت در عرصه تولید کاشی و سرامیک مجوز تولید داشته و فعالند، اما دستکم دو سوم آنها مازاد محسوب می شوند و از چرخه تولید خارج خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: شرکتهایی که قادر به تولید محصولات کیفی با قیمت رقابتی باشند، میتوانند در عرصه رقابت باقی بمانند و با روند کنونی تولید، به نظر میرسد حدود ۱۰۰ شرکت از مجموع شرکتهای یاد شده از گردونه تولید حذف شوند.
لزوم حرکت به سمت تولیدات لوکس
عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک یادآورشد: ایتالیا و اسپانیا مهد تولید کاشی و سرامیک در جهان محسوب می شوند و سایر کشورهای فعال در این حوزه از جمله چین، هند، ترکیه و ایران فناوریهای خود را از این دو کشور دریافت کردهاند.
وی بیان داشت: این دو کشور ارزش افزوده و سود خود در این صنعت را از محل تولید محصولات لوکس دریافت میکنند.
فکری خاطرنشانکرد: برخی شرکتهای داخلی نیز با حرکت در این مسیر، تولید محصولات لوکس را آغاز کردهاند، زیرا ارزشافزوده به مراتب بالاتری نسبت به تولیدات معمولی دارد.
وی اضافه کرد: سرامیک با اندازه یک در یک مترمربع، میانگین قیمت بین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان دارد، در حالی که سرامیک معمولی در همین اندازه بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان تعیین ارزش شده؛ این در حالی است که مواد اولیه هر دو محصول شباهت بسیار به یکدیگر دارد، اما فناوری تولید محصولات لوکس دشوارتر و سرعت تولید آنها کمتر است.
تفاوت هزینه های قابل توجه بین داخلی و خارجی
وی گفت: یکی از شرکتهای تولیدی واقع در شهرک صنعتی الوند استان قزوین برای تعمیر دستگاه پرس خود با توان نیروهای متخصص داخلی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرد، در حالی که شرکت مادر ایتالیایی برای تعمیر آن حدود ۸۰۰ میلیون تومان مطالبه میکرد.
فکری افزود: اکنون در دستگاه چاپ دیجیتال نیز وابستگی ۱۰۰ درصدی وجود دارد، اما از آنجایی که نمایندگان شرکتهای تامینکننده خارجی در ایران حضور دارند، در تهیه آن مشکلی وجود نداشته است.
برپایه اطلاعات رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۲۶۵ میلیون و ۷۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۵.۵ درصدی داشته است.
منبع: ایرنا
مطالب مرتبط