پذیرش 21 هزار خودروی خارجی در بورس کالا

در شرایطی که تا به امروز تنها ۲۲ دستگاه خودرو وارد کشور شده، نخستین مدل‌های خارجی برای عرضه در بورس کالای ایران مشخص شدند.
پیش فروش خودروهایی که نیستند

به گزارش اقتصادنامه، طبق اعلام پایگاه خبری بورس کالا، در جلسه هیات پذیرش، ۱۹هزار دستگاه از محصولات چانگان از سوی خودروسازی سایپا و ۲هزار و ۱۴۰ دستگاه از محصولات کیا (متعلق به بخش خصوصی) به‌عنوان نخستین خودروهای وارداتی در بورس کالا پذیرش شدند. در کنار این محصولات خارجی، دنا با تعهد عرضه کامل تولید (منهای تعهدات قبلی فروش، طرح جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده) برای عرضه در بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفت.

پذیرش بالغ بر ۲۱هزار دستگاه خودروی خارجی در بورس کالا در شرایطی است که واردات خودرو تازه پا گرفته و فعلا تنها ۲۲ دستگاه به گمرکات کشور رسیده‌اند. هرچند طبق اعلام وزارت صمت، سه محموله خودرویی دیگر نیز در راه ایران است، اما با توجه به تجربه محموله قبلی، بعید است تعداد خودروهای خارجی که طی دو سه هفته آینده در گمرک مستقر خواهند شد، عدد به اصطلاح دندان‌گیری باشد. با‌این‌حال وزارت صمت که گویا بعد از بازدید رئیس‌جمهور از این وزارتخانه، در عرصه واردات به تکاپوی بیشتری افتاده، بابت پذیرش خودروهای خارجی در بورس کالا، به این نهاد چراغ سبز نشان داده است. درواقع پذیرش ۲۱هزار و ۱۴۰هزار دستگاه خودروی خارجی در بورس کالا، آن هم در شرایطی که تعداد بسیار اندکی خودرو وارد شده و در حال ورود است، با چراغ سبز وزارت صمت انجام شده است. شنیده می‌شود در جریان بازدید رئیس‌جمهور از وزارت صمت، وی ماجرای واردات خودرو را پیگیری کرده و خواستار تسریع آن شده است.  

وزارت صمت پیش‌تر نیز اعلام کرده بود خودروهای وارداتی به صورت پیش‌فروش در بورس کالا عرضه خواهند شد؛ بنابراین پذیرش بالغ بر ۲۱ هزار دستگاه خودروی خارجی در بورس کالا (با وجود واردات تنها ۲۲ دستگاه) نشان می‌دهد پروژه صمت عملا کلید خورده است. بنابراین وزارت صمت عملا همان برنامه‌ای را که برای خودروهای داخلی در بورس کالا پیاده شده برای وارداتی‌ها نیز لحاظ کرده است. در‌حال‌حاضر خودروهای داخلی فروخته‌شده در بورس کالا حداقل سه ماه بعد تحویل داده می‌شوند و خودروهای خارجی نیز به صورت مدت‌دار فروخته خواهند شد. البته هنوز مشخص نیست مرحله نخست پیش‌فروش خودروهای خارجی چه زمانی و با چه تعداد انجام خواهد شد، ضمن آنکه قیمت پایه و زمان تحویل آنها نیز مبهم است.

طبق آنچه در آیین‌نامه واردات خودرو آمده، خودروهای وارداتی تماما باید در بستر بورس کالا فروخته شوند. این در حالی است که فعلا سازوکار دقیق قیمت‌گذاری آنها مشخص نیست. از طرفی، همچنان میزان تعرفه‌ای که قرار است برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شود و همچنین سود مجاز واردکننده مشخص نشده است. پیش‌تر یک منبع آگاه به «دنیای اقتصاد» گفته بود وزارت صمت به واردکنندگان قول داده در آینده مسائلی مانند سود دستوری و تعرفه نامشخص را حل‌و‌فصل کند. اما فعلا واردکنندگان با محدودیت‌هایی نامتعارف در فروش خودروهای خود مواجه‌اند و این موضوع یکی از مسائلی است که هدف وزارت صمت مبنی‌بر واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو تا پایان تابستان سال آینده را با تردیدی جدی مواجه کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد




مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0