به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، علی محدث دیلمی مدیر کل مالیاتی مرکز شهر تهران در پاسخ به سوالی در مورد رای اخیر دیوان عدالت اداری در خصوص درآمدی نبودن کلیه وجوه واریزی به دستگاههای کارتخوان گفت: این موضوع به قانون بودجه باز میگردد و براین اساس کلیه وجوه واریزی به کارتخوان درآمدی در نظر گرفته میشود.
وی با بیان اینکه بیشتر دغدغه مودیان مربوط به سود صنف آنها است، گفت: در جلسات متعددی که در سازمان امور مالیاتی برگزار میشود نیز تاکید شده است که سود مربوط به ادارات کل است. ممکن است یک واحد کسبی پنج درصد سود داشته باشد اما در همان صنف و در مغازه کناری شاهد سود کمتر و فروش بیشتر باشیم.
دیلمی افزود: این موارد در اختیار ادارات است. در جلسات به روسای ادارات تاکید کردیم تا در بحث تعیین سود انعطاف به خرج دهند و پروندهها را در همان اداره امور مالیاتی مربوطه مختومه شود. تلاش ما این است که تا حد ممکن پروندهای سمت هیئت حل اختلاف مالیاتی نرود چرا که فرآیند آن زمانبر است و هزینه وصول را افزایش میدهد. در نتیجه هر چقدر پروندهها در زمان کوتاهتر و هزینه کمتر در ادارات مالیاتی مختومه شود به نفع سازمان امور مالیاتی است.
برگزاری میز خدمت به همت بسیج سازمان و بسیج اصناف/ هر هفته در یک اتحادیه میز خدمت تشکیل خواهد شد
مدیر کل مالیاتی مرکز شهر تهران در راستای میز خدمت سازمان امور مالیاتی که در محل اتحادیه لوازم ایمنی آتشنشانی برگزار شد، گفت: ظرف چند ساعتی که در خدمت مردم بودیم تلاش شد تا به سوالات پاسخ داده شود و ابهامات مودیان به نوعی برطرف شود. جلسه میز خدمت با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات رییس جمهور مبنی بر حضور مسئولان میان مردم انجام شده است.
وی اظهار داشت: اولین جلسه میز خدمت را ما در مسجد حضرت امام بازار تهران با حضور هیئت امنای بازار، بسیج سازمان امور مالیاتی و بسیج اصناف تهران برگزار کردیم. به نوعی میتوان گفت که متولی این کار بسیج سازمان امور مالیاتی و بسیج اصناف تهران است.
اداره کل امور مالیاتی مرکز تهران با توجه به موقعیت جغرافیایی و اینکه بازار تهران در این محدوده واقع شده است، تصمیم بر این دارد تا هر هفته یک روز را به حضور در محل اتحادیهها اختصاص دهد. به این ترتیب از نزدیک مشکلات مردم را مرتفع خواهیم کرد.
دیلمی ادامه داد: با حضور معاونین و روسای ادارات اداره کل به سوالات پاسخ داده شده و در صورت لزوم تصمیمهای لازم در خصوص تقاضاهای مودیان در مواردی نظیر بخشودگی جرایم در محل اتحادیهها انجام گرفته است. جرایم بیشتر در خصوص دیرکرد بوده و به هر ترتیب مودی نتوانسته است به سبب مشکلاتی که طی سه سال گذشته نظیر کرونا وجود داشته است، مالیات خود را پرداخت کند.
از حداکثر اختیارات بخشودگی استفاده میکنیم
وی تاکید کرد: تلاش کردیم تا حداکثر مساعدت را داشته باشیم و از حداکثر اختیاراتی که سازمان امور مالیاتی در خصوص بخشودگی جرایم و اجرای ماده ۲۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم در اختیار ما قرار داده است، استفاده میکنیم.
مدیر کل مالیاتی مرکز شهر تهران با اشاره به اینکه برگزاری میز خدمت در وهله اول برای حضور مسئولین در میان مردم و در مرحله بعد برای کاهش مراجعه مردم به ادارات امور مالیاتی است، گفت: در برخی موارد از طریق ارتباط تلفنی با روسای ادارات مشکلات را برطرف کردیم. این روند ادامه خواهد داشت و امروز جلسه دومی است که در اتحادیهها حضور داشتیم.
وی با بیان اینکه هدف ما رفع مشکل مردم و اعتمادسازی بین اصناف و سازمان امور مالیاتی است، گفت: در چارچوب قانون تلاش میکنیم تا حس اعتماد بین مردم و دولت ایجاد شود. حتی در اداره نیز درب به روی مودیان باز است و همواره تلاش بر این بوده تا مشکلات مردم را بشنویم. شنیدن مشکلات مردم خود ۵۰ درصد مشکلات را حل خواهد کرد. ضمن اینکه ارتباط رو در رو اعتماد مضاعفی بین مردم و مسئولین ایجاد خواهد کرد.
دیلمی در خصوص درخواستهای بخشودگی که از سوی مودیان ارائه شد، گفت: درخواستهایی که امروز در خصوص بخشودگی مطرح شد کلی بوده است. برخی جرایم غیرقابل بخشش است. به طور مثال در حوزه عدم ارائه اظهارنامه جرایم غیر قابل بخشودگی وجود دارد. دستور کلی صادر شد که نسبت به اختیاری که داریم حداکثر بخشودگی را داشته باشیم.
با وجود این دستور، مودیان را راهنمایی کردیم تا در صورت عدم حل مشکل آنها در ادارات به دفتر ما مراجعه کنند تا مشکل بخشودگی آنها حل شود.
اعتراض واحدهای صنفی به استفاده از اطلاعات دستگاههای کارتخوان/ مهمترین دغدغه واحدهای صنفی مالیاتهای چند برابری است
حسین مصطفیزاده رییس اتحادیه لوازم ایمنی و آتشنشانی در خصوص برگزاری میز خدمت سازمان امور مالیاتی در این اتحادیه گفت: ما ۱۱۵۰ واحد صنفی در اتحادیه داریم. سازمان امور مالیاتی میز خدمت ایجاد کرده است و ما اولین اتحادیهای هستیم که این میز خدمت در آن مستقر شده. واحدهای صنفی که هر دلیلی مشکل مالیاتی دارند به میز خدمت مراجعه میکنند. در میز خدمت سازمان امور مالیاتی، مدیر کل مرکز شهر تهران سازمان امور مالیاتی و سرممیزین حضور دارند که از اختیارات خود برای بحثهای بخشودگی استفاده میکنند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات اصلی که در حوزه مالیات وجود دارد، گفت: بیشترین دغدغه واحدهای صنفی چند برابری شدن مالیاتها است. برای مغازهای که تا پیش از این سه یا چهار میلیون مالیات پرداخت میکرده است امروز ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون مالیات تعیین شده است.
نکته دیگر این است که قرار نبود اطلاعات دستگاههای کارتخوان در گردش حساب لحاظ شود اما ممیزین و سرممیزین این کار را انجام میدهند که این موضوع سبب اعتراض واحدهای صنفی شده است.
ضرورت آموزش کامل واحدهای صنفی پیش از اجرای قانون/ سازمان ۱۰۰ درصد هزینهها را بپذیرد
رییس اتحادیه لوازم ایمنی و آتشنشانی در خصوص استفاده از اطلاعات دستگاههای کارتخوان پیش از اجرای کامل قانون پایانههای فروشگاهی و ثبت اسناد هزینهای مودیان گفت: هر کاری که میخواهیم در کشور برای مردم انجام دهیم ابتدا باید زیر ساخت لازم را فراهم کنیم و بعد آموزش را تقویت کنیم سپس سیاستها را اعمال کنیم. اینکه درآمدها را قبول کنیم اما هزینهها را تایید نکنیم قابل قبول نیست. اگر ما فروش و درآمدها را براساس دستگاههای کارتخوان را میپذیریم از سوی دیگر باید هزینهها را نیز به صورت ۱۰۰ درصدی بپذیریم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای صنفی آموزش لازم برای ارائه اظهارنامه را دریافت نکردند، گفت: در تمام نقاط دنیا ابتدا اعضا را آموزش میدهند و سپس مطابیهگری میکنند. آموزش فقط از طریق اتحادیهها ممکن است چرا که متولی واحدهای صنفی اتحادیهها هستند. در نتیجه اگر سازمان امور مالیاتی با اتاق اصناف و ۱۳۰ اتحادیهای که درتهران وجود دارد همکاری بهتری داشته باشد امکان بهبود آموزش وجود دارد.
در تهران نزدیک به ۳۰۰ هزار واحد صنفی دارای جواز داریم. مهمترین موضوع در این زمینه تعامل با اتحادیهها و تقویت آنها در حوزههایی مانند وصول مطالبات، آموزش و تعیین مالیات است. در خصوص تعیین مالیاتها اتحادیهها تمام اعضای صنف را میشناسند و میتوانند کمک کارشناسانه داشته باشند.
مطالب مرتبط