وی با اشاره به اینکه خط لوله دریایی فاز ۱۶، دهم دیماه پارسال به دلیل ایجاد نشتی در بستر دریا دچار توقف شد، اظهار کرد: پس از بررسی و شناسایی موقعیت حادثه، خروجیهای سکو بسته و نشتی بهطور کامل مهار شد و در ادامه با تلاش همکاران، نسبت به بازسازی بخش آسیبدیده این خط لوله اقدام و خوشبختانه پس از تعویض بخش مورد نظر و انجام تست خط، سکوی SPD16 آماده ارسال گاز به پالایشگاه خشکی شد.
معاون پشتیبانی و عملیات شرکت نفت و گاز پارس، تدابیر اجرا شده و تلاش کارکنان سکوهای گازی برای تولید حداکثری گاز را بسیار مهم اعلام کرد و افزود: خوشبختانه در زمستان سال ۱۴۰۰ توانستیم با حداکثر تولید از سکوهای در حال بهرهبرداری، سوخت مورد نیاز کشور را تأمین کنیم، ضمن اینکه عملکرد صحیح وزارت نفت در زمینه مصرف انرژی نیز تعیینکننده بود.
رشیدی با اشاره به اقدامهای صورتگرفته به منظور بازسازی خط لوله دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی تصریح کرد: با توجه به آسیبدیدگی این خط لوله، به دستور مدیریت ارشد، تعمیر بخش آسیبدیده با سرعت در دستور کار قرار گرفت و با بهرهگیری از توان داخلی، ساخت اسپول (Spool) بهمنظور نصب در دریا و تعویض بخش آسیبدیده این خط لوله ۳۲ اینچ در اسکله بندری پارس آغاز شد.
وی با بیان اینکه خطوط لوله ۳۲ اینچ دریایی پارس جنوبی برای انتقال گاز ترش سکوها به پالایشگاههای خشکی طراحی شده، اظهار کرد: برای تعمیر و تعویض این خطوط از فناوری فلنجهای هوشمند استفاده میشود و بهدلیل ضرورت تأمین اقلام اضطراری تعمیر، خوشبختانه طی همکاری با شرکت دانشبنیان ایرانی، این تجهیز، پیش از این ساخته و در کمتر از مدت ۲۰ روز برای بهکارگیری در موقعیت خط لوله سکوی فاز ۱۶، به بندر پارس یک در عسلویه منتقل شد.
رشیدی با اشاره به تکمیل عملیات ساخت و تست اسپول به طول ۸۰ متر در مجتمع بندری پارس یک گفت: با اتمام این عملیات، اسپول ساختهشده به همراه فلنجهای هوشمند، پس از انتقال توسط بارج شناور به موقعیت خط لوله آسیبدیده در خلیج فارس، نصب و پس از انجام تستهای مربوطه وارد مدار بهرهبرداری شد.