به گزارش اقتصادنامه، سهراب برفروشان با اشاره به برنامه های گروه صنعتی ایران خودرو در گام دوم طرح جهش کیفیت در سال ۱۴۰۲ گفت: ارتقای کیفیت محصولات با هدف مراجعه حداقلی مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش، ارتقای رضایت مشتریان از دوام کیفیت محصولات، ارتقای قابلیت قطعه سازان و نظارت بر تضمین هم زمان کیفیت، کمیت و زمان تحویل قطعات توسط سازندگان، ارتقا و توسعه کیفی عملکرد نمایندگی های شبکه خدمات پس از فروش و خدمات امدادی، سامان دهی و استقرار کامل نظام کیفیت در خریدهای خارجی، برنامه ریزی جهت تحقق استانداردها و الزامات قانونی در محصولات جاری و جدید از عمده اقدامات کیفی در سال ۱۴۰۲ خواهند بود.
وی با اشاره به اجرای طرح جهش کیفی گروه صنعتی ایران خودرو که از سال گذشته آغاز شده، بیان کرد: این طرح در راستای ارج نهادن به مطالبات به حق مشتریان و با هدف ارتقای کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش و در نهایت کسب رضایتمندی عینی و واقعی مشتریان، در قالب برنامه جامع سه ساله در دستور کار گروه صنعتی ایران خودرو قرار گرفته است.
وی با اشاره به نتایج حاصل از اجرای مرحله اول طرح جهش کیفیت محصولات که طی سال ۱۴۰۱ صورت گرفته و نشانگر تحقق اهداف تعیین شده در این گام بوده است، خاطرنشان کرد: مرحله نخست طرح در سال ۱۴۰۱ با اهداف کلانی نظیر ارتقا و تثبیت همه جانبه شاخص های کیفیت و همچنین احیا و فعال سازی نظام های کیفیت در زنجیره ارزش ایران خودرو و از طریق تعریف و اجرای برنامه های بهبود محصولی و زیرساختی عملیاتی شد و نتایج ارزیابی پیشبرد برنامه موید تحقق و جاری سازی بیش از ۹۰ درصد از برنامه مطابق جدول زمانی برنامه ها بوده است.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو افزود: اعمال گارانتی سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد برای تمامی محصولات تولیدی در سال ۱۴۰۱، ایجاد زیرساخت های لازم و ظرفیت سازی در شبکه خدمات پس از فروش، رفع عیوب مزمن وکیفی سازی محصولات تولیدی فعلی و هم چنین الزام به تولید بدون کسری محصولات با توجه به تاثیرات قابل ملاحظه تولید به صورت عبورمستقیم بر شاخص های کیفی، از عمده اقدامات پیش برنده اهداف کیفی شرکت ایران خودرو طی سال ۱۴۰۱ بودند.
وی با بیان این که بررسی روند شاخص های کیفی قبل و بعد از تحویل خودرو که عموما توسط شرکت های بازرسی به نمایندگی از وزارت صمت اندازه گیری می شوند و ارزش یابی نحوه پیشبرد برنامه های تدوین شده، حاکی از اثربخش بودن برنامه های سال۱۴۰۱ و بهبود قابل ملاحظه شاخص های کیفی است، اظهار کرد: از جمله آن می توان به بهبود ۴۳ امتیازی شاخص ایرادات اظهار شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت در ۱۰۰ دستگاه خودرو (IQS ) نسبت به بهمن ۱۴۰۰، بهبود۳۷ امتیازی شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول ( CSI ) نسبت به بهمن ۱۴۰۰، بهبود۷۷ امتیازی شاخص رضایت مشتریان از خدمات فروش نسبت به بهمن ۱۴۰۰ و نهایتا بهبود پنج امتیازی شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نسبت به بهمن ۱۴۰۰ اشاره کرد.
برفروشان یادآور شد: در کنار نتایج حاصله در شاخص های کیفی، دستاوردهای قابل ملاحظه ای نظیر کسب رتبه نخست شرکت ایساکو در رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش در سال۱۴۰۱، بهبود قابل ملاحظه شاخص های رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه محصولات، رضایتمندی از خدمات فروش بر اساس گزارش های منتشره شرکت های بازرسی در مقایسه با سال های گذشته، جاری سازی طرح ویژه تضمین کیفی موتور و گیربکس خودرو های تارا و هایما در بازه شش ماهه پس از تحویل کسب شده است.
وی در ادامه افزود: هم چنین اجرای طرح تحویل خودروی بدون ایراد به مشتریان در قالب طرحPDS+ برای محصولات پایلوت، ساخت و ایجاد QR Code و حذف فیزیکی کارت های گارانتی، بهبود سطح کیفی محصولات فعلی و کاهش ایرادات مزمن و پرتکرار در شبکه در قالب پروژه های محصولی از جمله دستاوردهای طرح کیفیت سال ۱۴۰۱ به شمار می روند.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خورو، با بیان این که طرح کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو درسال ۱۴۰۲ با هدف کلان ایجاد هویت ممتاز کیفی و تجلی ارتقای کیفیت محصولات و خدمات در جامعه طرح ریزی شده است، بیان کرد: در طرح تحول کیفیت امسال، محورهای بهبود کیفیت در حوزه های عملیاتی شرکت ایران خودرو از حوزه طراحی، تامین، تولید تا خدمات پس از فروش اجرایی می شوند که این محورها از طریق تعریف و اجرای پروژه ها و برنامه های متعدد بهبود محصولی و زیرساختی عملیاتی خواهند شد.
برفروشان در تشریح اهداف سال ۱۴۰۲ گفت: راهبردهای اصلی در گام دوم طرح تحویل کیفی گروه صنعتی ایران خودرو، افزایش رضایت مشتریان از طریق توسعه محصولات جدید، تضمین کیفیت قطعات تامینی از طریق تعمیق الزامات و سیستم های کیفیت در فرآیند سازندگان، تامین و تولید محصولات مطابق با استانداردها و الزامات قانونی (محصولات جدید و فعلی)، اعمال نظامات کیفی موثر و ویژه بر پروژه های توسعه محصولی (محصول پروژهK۱۲۵ و ...) است.
وی تاکید کرد: ارتقای کیفیت مشخصه های مورد انتظار مشتریان در محصولات تولید فعلی، به کارگیری روش های نوین و موثر جهت ارتباط موثر با مشتریان بالفعل و بالقوه درحوزه های فروش، خدمات پس از فروش، امداد خودرو و به روز رسانی دانش فنی و رویکردهای نوین کیفی صنعت خودرو از طریق شرکت های دانش بنیان و شرکت های تخصصی گروه، از دیگر برنامه های گروه صنعتی ایران خودرو در ارتقای کیفیت در سال جاری است.
مطالب مرتبط