به گزارش اقتصادنامه، طی این توافقنامه مقرر شده است در مرحله نخست، توسعه یک مدل اختصاصی از این نوع گیربکس برای پلتفرمهای جدید گروه صنعتی ایران خودرو انجام پذیرد و در مرحله دوم، پس از راهاندازی خطوط تولید این نوع گیربکس پیشرفته در شرکت نیرومحرکه ایران خودرو، فرآیند ساخت داخل آن به صورت موازی آغاز شود.
در این توافقنامه، طرف چینی متعهد شده است دانش فنی طراحی و ساخت این نوع گیربکس را در اختیار ایران خودرو قرار دهد؛ این رویداد یکی از تحولات سالهای اخیر در توسعه قوای محرکه پیشرفته در ایران به شمارمیرود.
یادآور می شود، تاکنون فقط انواع گیربکسهای دستی در شرکتهای ایرانی تولید می شد که با این اقدام، یکی از پیشرفته ترین گیربکسهای اتوماتیک در داخل کشور تولید خواهد شد و ضمن کاهش ارزبری واردات گیربکسهای اتوماتیک، امکان افزایش تولید انواع خودروهای با گیربکس اتوماتیک نیز در کشور ایجاد خواهد شد.
گیربکس دوکلاچه از نوع تر با نام Wet Dual Clutch Transmission (WDCT) جدیدترین نوع گیربکس اتوماتیک است که برای اولین بار توسط خودروسازان آلمانی توسعه داده شد و هم اینک بر روی انواع خودروهای غربی و شرقی در حال استفاده است.
از مزایای این نوع گیربکس میتوان به افزایش تعداد دنده، تعویض دنده سریع و نرم، بالاترین راندمان در بین انواع گیربکس و استفاده از کلاچهای روغنی برای نرمی در شروع به حرکت خودرو، اشاره کرد. با توجه به تعداد هفت دنده و راندمان بالا در این نوع گیربکس، کاهش قابل توجه مصرف سوخت در خودروهای اتوماتیک رقم میخورد.
هم اکنون بیشتر خودروهای لوکس وارداتی، به این نوع گیربکس مجهز هستند. شرکت طرف قرارداد ایران خودرو از بزرگترین سازندگان انواع گیربکس در کشور چین است که با تیراژ تولید بیش از سه و نیم میلیون دستگاه در سال، از انواع گیربکس دستی، DCT، گیربکسهای مخصوص خودروهای هیبریدی DHT و مجموعه موتور الکتریکی با گیربکس کاهش دهنده (7-in-1 EDS) برای خودروهای برقی و با در اختیار داشتن بزرگترین مرکز طراحی و تست انواع گیربکس، جایگاه ویژهای را در صنعت خودروی کشور چین ایفا می کند.
با این اقدام استراتژیک در شرکت ایران خودرو، پیش بینی می شود ظرف دو سال آینده محصولات جدید ایران خودرو مانند تارا و ریرا با موتورهای پیشرفته سه سیلندر IK۳-TGDI و چهارسیلندر EFP-TC به همراه گیربکس اتوماتیک هفت سرعته WET-7DCT به بازار داخلی و بین المللی عرضه شود.
مطالب مرتبط