به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، محمود مشهدی شریف در گفتوگو با برنامه روی خط اقتصاد درباره تسهیلات ارائه شده برای اسقاط خودرو، اظهار کرد: در ۱۰ دیماه ۱۴۰۱ قانون ساماندهی خودرو لازمالاجرا شد و دولت طی سه ماه فرصت داشت تا آییننامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را به تصویب برساند. این فرصت سه ماه ۱۰ اردیبهشت به پایان رسید اما هشت ماه از این موضوع گذشته و هنوز آییننامه تصویب نشده است.
وی ادامه داد: در این آییننامه بستههای تشویقی و تنبیهی فراوانی دیده شده که در بخش تنبیهی بیمه خودروهای فرسوده به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت و سهمیه سوخت خودروهای فرسوده حذف میشود. بسته تشویقی شامل بهرهمندی از تسهیلات و جدول معادل سازی است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده عنوان کرد: در جدول معادل سازی خودروهایی که سن کمتری دارند گواهی اسقاط بیشتری خواهند داشت؛ بنابراین خودرویی که ۲۰ سال سن دارد گواهی آن بیشتر از خودرویی بوده که دارای ۳۰ سال سن است.
مشهدی شریف افزود: با توجه به اینکه این موضوع در شهریورماه مطرح شد، خیلی از صاحبان خودروهای فرسوده از اسقاط خودروهایشان امتناع کردند و گفتند ممکن است تعداد گواهی اسقاطشان بیشتر شود به همین خاطر تا شهریور ۱۴۰۲ حدود ۳۰ هزار دستگاه اسقاط شد؛ اما در سه ماه گذشته با ۸۰ درصد افت اسقاط مواجه هستیم. افراد خودروهایی فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط نمیدهند یا مراکز خودروهای خود را اسقاط نمیکنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه تاخیر هشت ماهه در تصویب آییننامه سبب شده تا ستاد نوسازی ناوگان به هدف اسقاط ۱۰۰ هزار خودرو نرسد. امیدواریم در هفته جاری دولت پس از هشت ماه تاخیر آییننامه اسقاط خودرو را تصویب و ابلاغ کند.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: با تصویب آییننامه رکورد سال ۱۳۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه بوده شکسته میشود و به مرز اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه که جزو اهداف برنامه هفتم توسعه است خواهیم رسید.
مطالب مرتبط