به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست حسین اخوان، مدیرعامل شرکت نور ایستا پلاستیک با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۱۳۷۷ برای تامین قطعهای از ماشین پژو تاسیس شد، گفت: این تکنولوژی از اسپانیا با تولید یک قطعه برای پژو ۴۰۵ آغاز به کار کرد و در حال حاضر ۳۵ قطعه را تولید میکند.
اخوان با تأکید بر اینکه این شرکت به لحاظ بینالمللی فاصله چندانی با شرکتهای مشابه خود در اروپا و آمریکا از لحاظ فرمولاسیون و قیمت ندارد، ارزش تولیدات خنور را مورد توجه قرار داد و گفت: به جز الیاف شیشه که در ایران امکان تولید آن نیست، باقی اقلام این صنعت در داخل تولید میشود. سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه به ارزش ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در این شرکت تولید شده است.
وی ادامه داد: آینده این صنعت با بحث خودروهای برقی در دنیا و ایران مورد توجه است، چراکه یکی از مقدمات تولید خودروی برقی سبکسازی است که در این صنعت اتفاق خواهد افتاد.
کامپوزیت گزینه جایگزین جذاب در بازار خودرو
محمدعلی اخوان، رئیس هیاتمدیره خنور با تاکید بر اینکه بحث سبکسازی در صنعت خودرو موضوع پراهمیتی در دنیاست، گفت: این صنعت بسیار رو به رشد است؛ چراکه در دنیا کاربرد بالایی دارد. در مقیاس جهانی به دلیل تولید خودروهای برقی و سبکسازی خودروها، این صنعت چشمانداز بالایی دارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل کامپوزیتها به عنوان یک گزینه جایگزین بسیار جذاب در بازار خودرو خواهد بود. کامپوزیتها ترکیبی از الیاف در کنار رزین است که وقتی تبدیل به محصول میشود در بهای تمامشده تولیدکننده نقش بسزایی دارد.
اخوان با اشاره به اینکه در این مجموعه همه روشهای مرسوم در صنعت کامپوزیت راهاندازی شده است، ادامه داد: فقط در بحث فیبروکربن به دلیل نبود تقاضا در کشور، ورود نکردیم اما دانش و ظرفیت تولید آن در این مجموعه وجود دارد.
به گفته وی ظرفیت فعلی تولید این مجموعه ۲ میلیون قطعه در سه شیفت است که در حال حاضر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار آن انجام شده و با برنامه ورود به فرابورس، این ظرفیتها تکمیل خواهد شد.
رئیس هیاتمدیره نور ایستا پلاستیک به تشریح نقاط قوت این مجموعه پرداخت و گفت: دانش فنی و مهندسی، دانش طراحی و ساخت قالب، سابقه شرکت که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرده و تک منبع بودن این مجموعه از مهمترین مزیتهای خنور است.
وی در ادامه افزود: همچنین پشتوانه مالی و اعتباری بانکی، تنوع محصولات و ظرفیت بالای تولید و وابستگی کم به واردات نیز از دیگر ویژگیهای مهم نیپکو به شمار میروند. علاوه بر اینها باید چشمانداز صنعت کامپوزیت، امکان صادرات در صورت رفع تحریمها و افزایش مصرف کامپوزیت در صنایع دیگر را نیز در این صنعت در نظر گرفت.
وی در تشریح فضای رقابتی این صنعت گفت: هزینه سرمایهگذاری ثابت بیش از ۲۰ میلیون یورو و عدم توانایی تولید انبوه از جمله عواملی است که نگرانی برای تهدید ورود بازیگران جدید به این صنعت را کاهش میدهد.
به گفته اخوان از سوی دیگر تعداد تامینکننده محدود و افزایش هزینهها در صورت تعویض جنس محصولات باعث شده تا قدرت چانهزنی مصرفکننده کاهش یابد.
روند روبهرشد سودآوری و فروش نور ایستا پلاستیک
در بخش دیگر این نشست، ایرانپور مدیر مالی نور ایستا پلاستیک روند سودآوری این شرکت را رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: روند فروش هم طی سالها همیشه صعودی بوده و بحث حاشیه سود نیز با توجه به محصولات جدید، رو به افزایش است. پیشبینی میشود با ورود به بازارهای جدید این روند صعودی، سرعت بیشتری بگیرد.
وی ادامه داد: بودجه ۱۴۰۲ به طور کامل محقق شده و برای سالهای آتی نیز به همین ترتیب ادامه خواهد داشت. عموم فروش این مجموعه در شرکتهای خودرسازی است، ایران خودرو و سایپا مشتریهای اصلی نیپکو هستند که نشان از بازار فعال برای این مجموعه است و نگرانی برای تولید و فروش محصولات وجود ندارد.
وی در خصوص چرخه تولید اینگونه توضیح داد: در زنجیره تولید نیپکو، تولید مواد اولیه تا محصول نهایی در مجموعه انجام میشود که ریسک تامین مواد اولیه و سایر محصولات را در شرایط تحریم به صفر میرساند.
مدیر مالی نور ایستا پلاستیک در پایان اظهار کرد: محصولات نور ایستا رقیب خاصی ندارد و اکثر مشتریان که نیاز به مواد کامپوزیتی دارند، اولین گزینه برای خرید را این مجموعه در نظر میگیرند. علاوه بر ایرانخودرو و سایپا، همه شرکتهای خودروسازی بزرگ هم با این مجموعه همکاری دارند.
ایران پور به معرفی زیرمجموعه های نیپکو پرداخت و گفت: شرکت پایا پلاست یکی از زیر مجموعههاست که مواد اولیه را تامین میکند، شرکت پلیمری تدبیر نیکان هم بخش دیگری از مواد اولیه را تامین میکند. شرکت برنا کامپوزیت هم یکی دیگر از زیرمجموعه ها برای تولید مواد اولیه است.
به گفته وی شرکت نیپکو، ۹۳ درصد دو شرکت اول و ۱۰۰ درصد شرکت سوم را در مالکیت دارد. حضور این سه شرکت باعث میشود هیچوقت مشکلی در تامین مواد اولیه وجود نداشته است.
وی تاکید کرد: محصولات نور ایستا رقیب خاصی ندارد و اکثر مشتریان که نیاز به مواد کامپوزیتی دارند، اولین گزینه برای خرید را این مجموعه در نظر میگیرند. علاوه بر ایرانخودرو و سایپا، تمامی شرکتهای خودروسازی بزرگ نیز با این مجموعه همکاری دارند.
جزئیات ارزشگذاری «خنور»
در بخش دیگری از نشست ویژه معرفی سهام شرکت نور ایستا پلاستیک، فاطمه محمدیان نماینده تامین سرمایه سپهر به عنوان ارزشگذار خنور اظهار کرد: روش ارزشگذاری با تکیه بر این موضوع بوده که روند فروش شرکتهای زیرمجموعه ادامهدار باشد و پس از شناسایی سود، تقسیم سود ۹۰ درصدی برای شرکت اصلی انجام شود.
به گفته وی مفروضات برای ارزشگذاری شرکتهای زیر مجموعه، نرخ تورم ایران، نرخ تورم آمریکا، نرخ رشد دلار، نرخ دلار و نرخ جهانی دو محصول مصرفی بوده است.
ارزشگذار مجموعه نیپکو با اشاره به اینکه برای ارزشگذاری نور ایستا پلاستیک از روشهای تنزیل جریانهای نقدی و روشهای نسبی استفاده شده است، گفت: مفروضات ارزشگذاری هم برای این شرکت نرخ تورم ایران، نرخ تورم آمریکا، افزایش نرخ دلار سالانه، نرخ دلار مبادلهای، نرخ افزایش دستمزد، پلی پروپیلن شیمیایی به صورت دلاری در هر تن، پلی پروپیلن شیمیایی به صورت ریالی در هر تن و گروه محصولات در هر تن در نظر گرفته شده است.
به گفته وی با توجه به محاسبات و مفروضات در نظر گرفته شده در ۵ روش ارزشگذاری و تخصیص سهم ۲۰ درصدی به هر روش، ارزش کل سهام خنور ۱۹۰۰ میلیارد تومان و با توجه به یک میلیارد سهام، ارزش هر سهم شرکت برابر با ۱۹۰۰ تومان است.
مطالب مرتبط