چرا نگران وزارت صمت هستیم؟

۱. برخی اسامی مطرح شده برای تصدی وزارت صمت، ناشناخته و نامتخصص هستند که با وعده شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی دکتر پزشکیان مغایرت دارد.
نابَلَدان راه خیابانِ سمیه؟

۲. مطرح شدن نام برخی افراد، با سابقهِ نظامی و برخی دیگر با کارنامهِ توییت‌زنی، عملا این وزارت را به بیراهه خواهد برد و فعالانِ بخشِ تولید با چنین افرادی همکاری نخواهند کرد.

۳. وزارت صمت در طول ۷ سال گذشته، ۷ نفر را به‌عنوانِ وزیر و سرپرست به خود دیده که این موضوع سبب شده عمر مدیریت در این وزارتخانه به یک سال برسد!

۴. افرادی که در طول این سال‌ها به عنوان وزیر روی کار آمده‌اند هرگز نتوانسته‌اند به‌طرز شایسته‌ای آن را مدیریت کنند و صرفا به عزل و نصب پرداخته‌اند.

۵. مقام رهبری در مراسم تنفیذ حکم دکتر پزشکیان توجه به منابع انسانی و منابع طبیعی را نخستین اولویت دولت برشمردند که معنای آن توجه هرچه بیشتر به اکتشافات معدنی، استخراج، فرآوری و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاست. طبیعتا وزیری با تخصص و تجربه در این رابطه مورد نیاز است تا بتواند منابع خدادادی را بالقوه کند.

۶. از آنجا که عمده شرکت‌های تولیدی و اَبَر صنعت‌ها در بازار سرمایه حضور دارند، وزیری نیاز است که علاوه بر تخصص و تجربه، بر بازارهای مالی نیز تسلط داشته باشد و فرق بورس اوراق و بورس کالا را بداند!

۷. در دولت قبل تعدادی از افراد با نامِ مدیر، از وزارت دفاع، مپنا، آستان قدس رضوی و سایر نهادهای نامرتبط به بدنهِ کارشناسی این وزارتخانه و سازمان‌های آن اضافه شدند که نشان از غیر کارشناسی شدن بدنه این وزارتخانه دارد.

۸. بکارگیری افراد غیر متخصص و خارج از بدنهِ وزارت، سبب می‌شود که کرامت انسانی مدیران رعایت نشود و مدیران فقط با اتکا به قدرت و اعمالِ زور مدیران مجرب را به‌طرز فجیعی جابجا کنند، همان‌طور که در دولت سیزدهم شاهد بودیم بسیاری از مدیران به‌طور غیرمحترمانه عزل شدند.

۹. خوب است دکتر پزشکیان با عبرت‌گیری از آنچه که طی ۷ سال اخیر بر وزارت صمت گذشته، فردی را انتخاب کند که حداقل برای یک دوره چهارساله بتواند این وزارتخانه را به اهداف خود برساند نه اینکه آنقدر ضعیف باشد که پس از مدتی کوتاه از سوی مجلس استیضاح یا از طرف دولت برکنار شود.

۱۰. وزارت صمت سهم هیچ قوم، جریان سیاسی و نهادی خاص نیست. این وزارتخانه، نهادی ملی‌ست و فردی را نیاز دارد که ملی بیاندیشد و منافع ملی را تامین کند.

پی‌نوشت: "پیریت" نام یک کانی معدنیست که شباهت زیادی به طلا دارد اما طلا نیست. اهلِ فن به آن طلای بی‌خردان می‌گویند.


بررسی و پژوهش: پیریت

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0