۱. گفته می‌شود که در جریان ثبت‌نامِ اخیر خودرو حدود ۴ میلیون نفر فقط در روز اول ثبت‌نام کرده‌اند که عدد واقعی آن تا امروز دوشنبه، ۲۹ مرداد، حدود ۲ میلیون نفر است.
۱۰ شایعه درباره ایران‌خودرو

۲. گفته می‌شود که بیش از ۳ میلیون نفر، میلیاردها دلار پول روانه سیستم ثبت نام کرده‌اند، در حالی که فقط نیمی از ثبت‌نامی‌ها متقاضیان عادی بوده‌اند که پول‌شان نزد بانک بلوکه شده است (مادران و خودروهای فرسوده نیاز به حساب وکالتی و بلوکه ندارند).

۳. گفته می‌شود موجودی حساب‌های وکالتی به نفع ایران‌خودروست، در حالی‌که در طرح فروش فعلی، ریالی از وجوه بلوکه‌شده وارد حساب‌های ایران‌خودرو نمی‌شود، بلکه بانک‌ها سود قابل توجهی کرده‌اند و با ارایه تسهیلات وارد رقابت با یکدیگر شده‌اند و به دنبال افتتاح حساب‌های جدید و جذب سرمایه مردم هستند.

۴. گفته می‌شود که با وجود تزریق نقدینگی کیفیت محصولات ایران‌خودرو تغییری نکرده، در حالی که نه دولت و نه نظام بانکی هیچ پولی را به حساب این خودروساز وارد نکرده و مشکل نقدینگی، کماکان لاینحل باقی مانده است.

۵. گفته می‌شود که ایران‌خودرو قادر نیست محصولات خود را در موعد مقرر به‌دست مشتریان برساند، در حالی که این طرح فروش از نظر ماهیت، هیچ تفاوتی با طرح‌های قبلی ندارد و تولید و تحویل محصول توسط شرکت مطابق روال در حال انجام است.

۶. گفته می‌شود این طرح فروش با هدف جمع‌آوری نقدینگی سرگردان مردم توسط نهادهای حاکمیتی برنامه‌ریزی شده است، در حالی که طبیعی است ایران‌خودرو پس از یک سال و نیم عدم فروش و اجرای بخش عمده تعهدات قبلی، طرحی برای ثبت نام محصولاتش به اجرا بگذارد.

۷. گفته می‌شود که زیان انباشته ایران‌خودرو، ۲۵۰ تا ۳۰۰ همت است، اما رقم واقعی مربوط به این موضوع تا پایان سال ۱۴۰۲، ۱۱۰ همت است.

۸. شنیده می‌شود ایران‌خودرو تمامی محصولات تولیدی دو سال آینده خود را به حراج گذاشته است تا نقدینگی هنگفتی به جیب بزند، اما واقعیت این است که محصولات عرضه‌شده در این طرح، فقط مربوط به تولید این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

۱۰. گفته می‌شود قرعه‌کشی برای انتخاب برندگان این طرح، صوری است درحالی که بد نیست بدانید که فرایند قرعه‌کشی و انتخاب برندگان، به‌صورت رسمی و با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی و بازرسی در مقابل دوربین‌های صداوسیما انجام شده و به‌صورت زنده نیز در پلتفرم‌های ویدئویی پخش می‌شود.

۱۰. گفته می‌شود که ایران‌خودرو با وجود انبوه تعهدات معوقه، دست به فروش فوری و پیش‌فروش محصولات خود زده است تا از این طریق، نیاز مالی خود را تامین کند. حقیقت این است که بخش عمده تعهدات سامانه یکپارچه به مشتریان تحویل شده و تعداد اندکی از آن باقی مانده است که مربوط به موعدهای تحویل قبل از تعهدات طرح فروش جدید است.

پی‌نوشت: "پیریت" pirit، نام یک کانیِ معدنیست که شباهتِ زیادی به طلا دارد اما طلا نیست. اهلِ فن به آن "طلایِ بی‌خردان" می‌گویند. با چنین فلسفه‌ای که در نهادِ "پیریت" نهفته است، در این رسانه، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایِ نابخردانه را مورد نقد قرار می‌دهیم.

🅿️ پیریت را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/DD6IO2LRhyY6MLzAgU6K45

تلگرام:
https://t.me/piritchannel

اینستاگرام:
Instagram.com/piritchannel

🅿️ پیریت؛ رسانه‌ای برای خردمندان



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0