• گروه مطلب:| خبر| انرژی| فارسی|
  • کد مطلب:85195
  • زمان انتشار:دوشنبه 16 مهر 1403-11:2
  • کاربر:

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۴ سنت معادل ۰.۴۴ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۷۱ سنت رسید.
قیمت جهانی نفت امروز ۱۶مهرماه ۱۴۰۳| برنت ۷۷ دلار و ۷۱ سنت شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از رویترز، افزایش تهدید جنگ گسترده در خاورمیانه باعث شد نفت برنت بیشترین افزایش قیمت هفتگی خود را طی یک سال گذشته تجربه کند، اما قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۴ سنت معادل ۰.۴۴ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۷۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۵ سنت معادل ۰.۳۴ درصد کاهش ۷۴ دلار و ۱۳ سنت معامله می‌شود.
نفت برنت هفته گذشته بیش از ۸ درصد افزایش قیمت داشت که بیشترین افزایش قیمت هفتگی آن از ژانویه ۲۰۲۳ بود. نفت آمریکا هم با ۹.۱ درصد، بیشترین افزایش قیمت هفتگی را از مارس ۲۰۲۳ تجربه کرد.
تحلیلگران عقیده دارند قیمت نفت با توجه به احتمال پاسخ تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی به ایران همچنان رو به افزایش خواهد بود. تنش‌های ژئوپلیتیکی در حال حاضر اصلی‌ترین عامل شکل‌دهنده روند بازار است.
رژیم صهیونیستی در روز یکشنبه اهداف حزب الله را در لبنان و نوار غزه به تلافی سالگرد حمله هفتم اکتبر حماس در سال گذشته بمباران کرد. وزیر دفاع رژیم صهیونیستی همچنین گفت گزینه‌های متعددی برای تلافی حمله ایران وجود دارد.
ایران هفته گذشته به جبران حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه، حملات موشکی متعددی به سرزمین‌های اشغالی انجام داد.
پلیس رژیم صهیونیستی هم در اولین ساعات روز دوشنبه اعلام کرد راکت‌های حزب‌الله به حیفا سومین شهر بزرگ این رژیم برخورد کرده‌اند.
اما با وجود افزایش قیمت نفت در هفته گذشته، تاثیر این جنگ بر عرضه نفت چندان بالا نبوده است.
تحلیلگران عقیده دارند احتمال حمله به تاسیسات نفتی ایران توسط رژیم صهیونیستی بسیار پایین است، چون این اقدام شرکای بین‌المللی این رژیم را عصبانی می‌کند. به علاوه، مختل شدن درآمد نفتی ایران آسیب چندانی به این کشور نمی‌زند و فقط باعث پاسخ شدیدتری خواهد شد.
اوپک و متحدانش از جمله روسیه و قزاقستان میلیون‌ها بشکه ظرفیت مازاد در اختیار دارند، چون سال‌هاست تولید خود را در حمایت از بازار نفت در بحبوحه ضعف تقاضای جهانی پایین آورده‌اند.
اگر رژیم صهیونیستی تاسیسات نفتی ایران را مورد حمله قرار دهد، اوپک و متحدانش می‌توانند نبود نفت ایران را جبران کنند. اما اگر ایران به تلافی این اقدام به تاسیسات نفتی همسایگان خود حمله کند، آن وقت مسئله فرق خواهد کرد.
اعضای ائتلاف اوپک پلاس در آخرین اجلاس خود در دوم اکتبر تصمیم گرفتند سیاست تولید نفت خود را بدون تغییر نگه دارند و تولید را از ماه دسامبر افزایش دهند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0