به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایسنا، محمدصادق قنادزاده - معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت - با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ رایزن بازرگانی مستقر در دنیا داریم، گفت: در هر کدام از کشورهای همسایه یک رایزن، در هر کدام از کشورهای چین، ویتنام و آفریقا دو رایزن و در کشورهای اروپایی صربستان و مجارستان یک رایزن بازرگانی مستقر هستند.
وی در ادامه درباره تعداد مورد نیاز رایزنهای بازرگانی افزود: بر اساس ظرفیتهای کاری، حجم مناسبات و برنامه ریزی که برای توسعه روابط اقتصادی با کشورها داریم به رایزن احتیاج است.
قنادزاده تصریح کرد: طبق برآورد انجام شده، در مرحله اول باید ۶۰ رایزن داشته باشیم تا پوشش خوبی برای کشورهای هدف تجاری مان قرار دهیم؛ که در این برآورد برای کشورهای همسایه مانند ترکیه، پاکستان، هند و عراق بیش از یک رایزن در نظر گرفته شده است.
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در دورههایی ۲۰ تا ۲۵ رایزن در کشورهای مختلف داشتیم، اما در ابتدای دولت سیزدهم ۳ رایزن مستقر داشتیم، که به مرور افزایش پیدا کردند.
وی درباره عملکرد رایزن بازرگانی تاکید کرد: یکی از دستاوردهای رایزنان بازرگانی، توسعه روابط تجاری است، اما صرفا عدد کمی تجارت شاخص موفقیت رایزن نیست.
قنادزاده در گفتوگو با صداد و سیما یادآور شد: حفظ روابط و توسعه مناسبات، رفع موانع تجاری فی مابین کشورها، رفع مشکلات تجار دو طرف و زمینه سازی برنامههای مشترک از جمله نمایشگاهها و کمیسیونها از جمله وظایف رایزنان است.
معاون سازمان توسعه تجارت یادآوری کرد: در ۷۰ درصد کشورهایی که رایزن داریم رشد مناسبات تجاری اتفاق افتاده، مثلا تجارتمان با روسیه ۳۰ درصد به صورت منظم در دو سال گذشته رشد کرده و تجارت با قطر، عمان، پاکستان و عراق هر کدام بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.
مطالب مرتبط