به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، امین ترفع با یادآوری سهم یک میلیون تنی بخش ریلی کشور از ترانزیت طی ۶ ماه اول امسال، اظهار کرد: پیشبینی میکنیم با تداوم روند فعلی ترانزیت ریلی و جادهای کشور تا پایان سال به حدود ۲۱ میلیون تن برسد.
وی افزود: بهنظرم پس از دست یافتن به این میزان ترانزیت به هسته سخت افزایش میرسیم. بهعبارت دیگر سال آینده اگر بخواهیم ۲۱ میلیون تن را به ۲۲ میلیون تن افزایش دهیم، کار سختی داریم. حتما چالش خواهیم داشت؛ با مسائل مربوط به پایانهها مرزی، تعارض منافع، محدودیتهای کنترلی در مرزها، کنترل سوخت، الزام باک پر برای کامیونها و ... در بحث ترانزیت روبرو میشویم.
وی درباره موضوع باک پُر گفت: وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق تصمیم گرفتهاند کامیونهایی که از کشور خارج میشود حتما باید در مرز باک آنها پُر شود. این سوخت با قیمت شناور مرزی یعنی ۹۰ درصد کشور مقابل به رانندگان تحویل میشود.
سرپرست امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: این نوع سوختدهی برای حملونقل بینالمللی چندان سودمند نیست. کامیونهای کشور مقابل نیز مشمول این نوع سوخت هستند.
ترفع بیان کرد: مخزن سوخت کامیونها در نقطه صفر مرزی دیپزنی شده و از مرز خارج میشود.
وی تاکید کرد: نگاهم این است که از سال آینده بر اساس برنامه هفتم توسعه حرکت کرده و ۲۰ میلیون تن ترانزیت را به ۴۰ میلیون تن افزایش دهیم، کار سختی در پیش داریم. ۲۰ میلیون تن کنونی از نظر فرآیندی پُر است و باید برای پذیریش بیش از این ترانزیت اصلاحات عمیق در مرزها ایجاد کنیم.
سرپرست امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: مدیریت یکپارچه پایانههای مرزی، بازمهندسی فرآیندها، حذف مداخلات کنترلی مخرب، هوشمندسازی کنترلها و ... از جمله این اصلاحات است.
مطالب مرتبط