به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی امروز (شنبه) در آئین رونمایی از سند راهبردی فرهنگ سازی مالیاتی اظهار کرد: کشور تصمیم جدیای از گذشته داشته است که مانند همه جای دنیا با مالیات مدیریت شود و در اسناد بالادستی هم این موضوع درج میشد اما در عمل این اتفاق نمیافتاد. شرایط تحمیلی ما را به سمت ایجاد درآمدهای پایدار سوق داد و اکنون تکیه اصلی درآمدهای دولت از ناحیه منابع مالیاتی است و این خبر بسیار خوبی است.
وی عنوان کرد: وقتی شیر نفت که ید قدرت مسئولین کشور است، شل و سفت میشود و اثر آن روی سفره مردم به چشم میخورد وظیفه داریم اقتصاد کشور را در یک فرایند باثبات مدیریت کنیم و این مهم نیازمند گفتمان است. ما شعار خود را بر این مبنا قرار دادیم که باید با مردم صحبت کنیم و آنها را توجیه کنیم که چرا با وجود اینکه کشور ما نفت و گاز دارد، کشور را با مالیات مدیریت کنیم. باید به آنها توضیح دهیم مگر یک فرد سرمایه خود را برای مخارج و هزینههای روزمره خود میکند؟ آیا هیچ عقل سلیمی این را میپذیرد؟
رئیس سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: آیا مالیات ستانی عادلانه صورت میگیرد و دریافت مالیات منافع مردم را در بر میگیرد؟ ما باید به عنوان وصول کننده مطالبات پاسخ قانع کنندهای برای این سوالات داشته باشیم. تلاش ما این بوده که مردم محل هزینه کرد مالیات را خودشان مشخص کنند و این اقدام با سیگنالهای مثبتی از رضایت مردم همراه بوده است و تمکین بیشتری نسبت به انجام آن داشتند.
سبحانیان بیان کرد: تقریباً حدود ۴۰۰ هزار نفر محل هزینه کرد مالیات خود را تعیین کردند و حدود ۷ هزار میلیارد تومان در این زمینه جمعآوری شده است. این اقدام نیازمند همراهی بدنه اجتماعی سازمانها است. مالیات یک پدیده اجتماعی است و با میزهای خدمتی که برگزار میکنیم متوجه میشویم طرف آرامش پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه زبان مالیات نباید زبان تلخی باشد و به شدت نیازمند حمایت حاکمیت است، تصریح کرد: ما مبانی بر اعلام یک وزارتخانه دیگر به مردم اطلاع رسانی میکنیم در صورتی که خود سازمان امور مالیاتی اطلاعات را ندارد.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اطلاعات خانههای لوکس به ما داده نمیشود و من واقعاً نمیدانم این را دیگر به کجا باید اطلاع دهیم.
سبحانیان با تاکید بر اینکه ما نباید تمام مسائل کشور را با ابزار مالیات خل و فصل کنیم، خاطرنشان کرد: سازمان مالیاتی سنگر اول مواجهه مردم با حاکمیت است. ما باید با مردم کریمانه برخورد کنیم. ما حتی در پاسخ سلام دادن هم باید مراقبت داشته باشیم و حاکمیت هم باید قدردان زحمات همکاران ما در سازمان مالیاتی باشد. همکاران ما باید مردم را قانع کنند تا ما با رضایتمندی مردم را با خود همراه کنیم.
وی گفت: ما باید همه اینها را بشنویم و برای آن طراحی داشته باشیم. مالیات ستانی باید عادلانه و مبتنی بر تکریم باشد. اگر ما بیش از توان مأمور مالیاتی پرونده در اختیارش قرار دهیم ممکن است مسیر عادلانه با خطا مواجه شود مانند پزشکی که قرار است ۱۰ بیمار ویزیت کند اما به ناچار صد بیمار را ویزیت میکند و باعث ناراحتی و عصبانیت او میشود. امیدواریم به همکاری حاکمیت این اهداف محقق شود.
مطالب مرتبط