به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، «رضا قربانی» که در جریان سفر هیات تخصصی اتاق بازرگانی تهران به مسکو سفر کرده بود در رویداد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و روسیه که در ساختمان توسعه اقتصاد دیجیتال مسکو برگزار شد این مطلب را بیان کرد.
وی افزود: اتاق تهران آمادگی کامل برای هر گونه تعامل و همکاری با شرکتهای روسی در حوزه اقتصاد دیجیتال دارد؛ زیرا که شرکتهای بزرگی در ایران فعالیت دارند و در بسیاری از حوزههای زیرساختی و نرمافزاری و محتوای اقتصاد دیجیتال، خدمات بسیار خوب و رقابتی ارائه میکنند.
قربانی تاکید کرد که اتاق تهران در این راستا آمادگی تنظیم تفاهمنامه همکاری مشترک را هم دارد.
گفتنی است، در جریان سفر هیات تخصصی اتاق بازرگانی تهران به مسکو، شرکتهای دو طرف با معرفی محصولات و خدمات خود، از توسعه مبادلات تجاری بهویژه در حوزه آیسیتی استقبال کردند.
هیات تجاری تخصصی بخش خصوصی متشکل از نمایندگان شرکتهای دانشبنیان در حوزه فناوری اطلاعات که به همت اتاق تهران، مجمع تشکلهای دانشبنیان، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و همکاری شرکت توسعه صادرات و تبادل فناوری ریتون به مسکو سفر کرده بود، در رویداد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و روسیه شرکت کرد.
در این رویداد «سرگئی پلوگوتارنکو» مدیرعامل دیجیتال اکونومی روسیه و «سعید رسولاف» نایبرئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سخنرانی کردند و در ادامه شرکتها به مذاکره مستقیم با یکدیگر پرداختند.
در بخش دیگر این رویداد، سعید رسولاف سرپرست تیم اعزامی به مسکو به سابقه ۱۴۰ ساله اتاق تهران اشاره کرد و آن را قدیمیترین نهاد مدنی بخش خصوصی در ایران با ۱۴۰ سال قدمت خواند و گفت: اتاق تهران در سالهای اخیر تمرکز زیادی روی توسعه اقتصاد دیجیتال داشته و در حال حاضر تعدادی از فعالان اقتصاد دیجیتال ایران که شامل ۱۸ شرکت هستند در این رویداد برای گفتوگو با همتایان خود در روسیه حضور دارند.
رسولاف که سرپرستی این هیات اعزامی را بر عهده دارد، گفت: اتاق تهران با نزدیک به ۴۰هزار عضو فعال در زمینههای مختلف اقتصادی، میتواند بستر مناسبی برای زمینه توسعه روابط و تعامل بیشتر شرکتهای روسی با شرکتهای ایرانی را فراهم کند.
وی از آمادگی کامل اتاق بازرگانی تهران جهت تبادل هیاتهای تجاری تخصصی بین دو کشور گفت و افزود: رویدادهای متعددی در حوزههای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد بینالمللی مانند الکامپ، تلکام و کنگره موبایل در تهران برگزار میشود و ما از حضور شرکتهای روسی در این رویدادها استقبال میکنیم.
رسولاف یکی از مسائل تعامل و تجارت بین شرکتهای ایرانی و روسی را اطلاعات اندک طرفین تجاری از یکدیگر خواند و عنوان کرد: یکی از مسائل شرکتهای ایرانی کمبود اطلاعات و شناخت آنها از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال روسیه است. ما در سالهای اخیر صرفاً با دو الی سه استان در روسیه تبادلات تجاری داشتهایم. در طرف مقابل نیز شرایط به همین شکل است و شرکتهای روسی هم با شرکتهای چند استان بزرگ ایران روابط تجاری برقرار میکنند. پس بسیار مهم است که بتوانیم از طریق همکاری بین اتاق بازرگانی تهران و اتاق مسکو و نهادهای دیگر همچون دیجیتال اکونومی روسیه به شناخت بازار دو کشور برای فعالان کمک کنیم. سپس زمانی که این همکاری و شناخت رخ دهد، میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای اتاق تهران برای همکاری شرکتها در حوزههای مختلف اقدام به تناظریابی کنیم.
سرگئی پلوگوتارنکو، مدیرعامل دیجیتال اکونومی روسیه، نیز در این رویداد دوجانبه در خصوص ظرفیتها و تمایل شرکتهای روسی برای توسعه تبادلات تجاری بین شرکتهای روسی و ایرانی سخن گفت و از پیشنهادات طرف ایرانی و توسعه همکاریها با محوریت اتاق تهران، استقبال کرد.
در ادامه این برنامه کارگاهی برای معرفی روندها و رویکردهای اقتصاد دیجیتال روسیه برگزار شد و در بخش سوم فروم فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و روسیه ۲۰۲۴ شرکتهای ایرانی و روسی به تشریح فعالیتها و محصولات خود پرداختند. در بخش پایانی این رویداد نیز جلسه مذاکره B۲B بین شرکتهای ایرانی و روسی برگزار شد.
مدیر بخش مرتبط با ایران در بزرگترین بانک روسیه نیز در این مجمع حضور و از تمایل این بانک برای انجام امور مالی و اعتباری شرکتهای ایرانی گفت و از فعالان اقتصادی حاضر در هیات تجاری اتاق تهران خواست که از خدمات آنها برای پیشبرد تعاملات و تجارت خود استفاده کنند.
شرکتهای روسی نیز خدمات و محصولات اقتصاد دیجیتالی خود را که مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات است به طرفهای ایرانی معرفی و یکی از اهداف خود را ایجاد مسیرهای تجاری با ایرانیها قلمداد کردند.
مطالب مرتبط