به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایسنا، طی سه ماهه امسال، ۴۷۵۰ مورد شکایت بیمهای ثبت شده که سه رشته بیمه شخص ثالث، درمان و بدنه اتومبیل بیشترین این شکایات را به خود اختصاص دادند.
با این حال، براساس آخرین آمار از عملکرد صنعت بیمه (دوماهه ۱۴۰۴) سهم این سه رشته بیمه از بازار بیمه کشور، ۷۷ درصد از حق بیمه و ۴۴ درصد از تعداد بیمه نامه های صادر شده است که بیانگر سهم بالای این سه رشته از بازار بیمه است.
براساس دادههای بیمه مرکزی، در سه ماهه نخست امسال، ۴۷۵۰ شکایت در رشتههای مختلف بیمه ثبت شده که از این تعداد، ۳۳۸۱ شکایت مختومه شده و ۱۳۶۹ شکایت همچنان در حال رسیدگی است.
این آمار نشاندهنده عملکرد رسیدگی به شکایات بیمهای در سه ماه اول سال جاری است که در برخی رشتهها، شکایات بیشتری ثبت شده و در پارهای موارد وضعیت رسیدگی به شکایات بهطور نسبی بهتر بوده است.
به طور کلی این شکایات، توسط بیمهگذاران و ذی نفعان بیمهنامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به صورت جداول آماری و به تفکیک همه رشتهها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمهگذاران از شرکتهای بیمه، منتشر میشود که بر اساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکتهای بیمهای مشخص شده است.
بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایتهای در حال رسیدگی، تفکیک شده است. با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغیر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکتهای بیمه به صورت ماهانه تغییر میکند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکتهای مختلف، متفاوت با ماههای دیگر خواهد بود.
گذشته از این، نباید در بررسی آمار شکایات بیمهای سهم شرکتها را از سبد بیمه نادیده گرفت؛ برای مثال طبیعی است که تعداد شکایات از شرکتی که سهمی ۲۰ درصدی از کل صنعت بیمه را در اختیار دارد، نسبت به شرکتهایی که سهم کمتری دارند، بیشتر باشد؛ چراکه جامعه آماری و بیمه شدگان این شرکتهای به مراتب بالاتر و بیشتر از جامعه آماری بیمه شدگان شرکتهای کوچکتر بیمه است.
آمار شکایات از شرکتها در فصل بهار
براین اساس و مطابق آمارهای منتشر شده از سوی بیمه مرکزی از شکایات بیمهای در خرداد ماه سال جاری، ۱۲۵۰ شکایت بیمهای از شرکت بیمه دانا ثبت شده که ۸۰۸ مورد آن مورد رسیدگی قرار گرفته، ۵۸۲ مورد وارد بوده و ۲۲۶ ورد ناوارد اعلام شد و 442 شکایت دیگر در دست رسیدگی قرار دارد. به عبارت دیگر، شرکت بیمه دانا ۲۶ درصد از کل شکایات بیمهای صنعت بیمه در فروردین ماه سال جاری را به خود اختصاص داده است.
پس از بیمه دانا، شرکت بیمه آرمان با ۵۷۵ مورد شکایت ثبت شده که به ۲۱۵ مورد آن رسیدگی، ۱۵۰ مورد وارد، ۶۵ مور ناوارد و ۳۶۰ مورد هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته و در حال رسیدگی است. در جایگاه دوم قرار گرفته که ۱۲.۱ درصد از شکایات بیمهای را در خرداد ماه به خود اختصاص داده است.
در جایگاه سوم شکایات بیمهای نیز شرکت بیمه ایران قرار دارد که با ۴۳۸ مورد شکایت ثبت شده و ۱۰۱ مورد شکایت وارده از تعداد ۴۲۲ مورد شکایت رسیدگی شده سهمی ۹ درصدی از کل شکایات از شرکتهای بیمهای را به خود اختصاص داد.
این در حالی است که براساس آخرین آمار موجود از عملکرد صنعت بیمه در پایان اردیبهشت ماه سال جاری، بیمه دانا سهمی ۱۹.۲ درصدی، بیمه ایران سهمی ۱۳.۱ درصدی و بیمه آرمان سهمی ۰.۳ درصدی را به خود اختصاص داده است.
مطالب مرتبط