به گزارش اقتصادنامه، هر چند بانک شهر بهعنوان اولین بانک در 23 دیماه سال 93 از اولین دستگاه "خود بانک" رونمایی کرد و به فواصل متعدد بانکهای سرمایه، حکمت و بانک صادرات وارد این بازار شدند اما بانک ملت به عنوان پنجمین بانک در حالی از اولین "خود بانک" خود رونمایی کرد که تفاوت ملموسی با دیگر خود بانکها دارد زیرا خدمت وصول و واگذاری چک بهحساب که خدمتی مهم و موردنیاز مردم است به مدد یک شرکت ایرانی دانشبنیان برای اولین بار عملیاتی کرده است.
همچنین فروش انواع سکه بهار آزادی در این شعبه نیمهخودکار فراهمشده است و اینیکی دیگر از وجوه تمایز این بانک در ارائه این محصول نوین است. خدمات بانکی نیز بهصورت باجههای مجزا و متحدالشکل به مشتریان عرضه میشود.
بر اساس این گزارش به دلیل اینکه طراحی سیستم "خود بانک" ملت از سوی یک شرکت ایرانی دانشبنیان به نام پویا در داخل کشور انجامشده است امکان تغییر در تعداد دستگاهها و به عبارتی باجههای الکترونیک ارائهدهنده خدمات و همچنین نوع خدمات ارائهشده بر اساس نیاز مکانهایی که این شعب نیمهخودکار در آن نصب میشود، وجود دارد.
مدیرعامل بانک ملت در خصوص افتتاح این خود بانک گفت: این خود بانک یکی از 12 خدمت نوینی است این بانک در حوزه بانکداری الکترونیک در بهمنماه رونمایی کرده است.
هادی اخلاقی اظهار داشت: انواع خدمات بانکی ازجمله وصول و واگذاری چک بهحساب، دریافت ریالی، پرداخت ریالی، فروش سکه، افتتاح حساب و صدور کارت و پرداخت قبوض در باجههای الکترونیکی جداگانه بهمنظور جلوگیری از ازدحام و تسهیل فرایند خدمات بانکی به مشتریان ارائه میشود.
وی در خصوص برنامه بانک ملت بهمنظور توسعه شعب "خود بانک"، اذعان داشت: بانک ملت اکنون در حدود 260 شعبه در تهران و یک هزار و 600 شعبه در سراسر کشور دارد و از منظر کارشناسی حداقل 20 درصد این شعب نار کارآمد هستند.
اخلاقی افزود: میتوان این تعداد شعب را تبدیل به شعب"خود بانک" کرد که با نیروی انسانی کمتر بتوانند اغلب خدمات بانکی را به مشتریان ارائه دهند البته این تغییر رویکرد در یک بازه زمانی بلندمدت در دستور کار این بانک قرار میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: حداقل توسعه خود بانکهای بانک ملت در حدود 20 درصد شعب در سرتاسر کشور یعنی به تعداد 250 شعبه در دستور کار این بانک قرار دارد ازاینرو سرعت این کار بستگی به فراهم کردن زیرساختها در این بخش و استقبال مردم از این خدمت دارد.
مدیرعامل بانک ملت گفت:: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته در این حوزه و استفاده از ظرفیتهای نهادهای مربوطه شرایطی در کشور فراهم شود که استفاده از شعب "خود بانک" در کشور عمومی شود.
اخلاقی با اشاره به ارائه 90 درصد خدمات بانکی در شعب "خود بانک" ملت، گفت: ارائه خدمات شبانهروزی در خود بانکهای بانک ملت مستلزم رواج استفاده از فرهنگ آن در کشور و استقبال مردم دارد و در حال حاضر زیرساختهای بانک ملت برای این کار فراهم است اما باید با آموزش و اطلاعرسانیهای درست فرهنگ استفاده از این خدمت برای کاربران مهیا شود.
وی افزود: به موازات ایجاد شعب "خود بانک" ملت در کشور امکانات آموزشی مناسبی نیز در سطح شعب بانک ملت در سرتاسر کشور برای بهرهمندی از این خدمات به مشتریان ارائه میشود.
اخلاقی یادآور شد: همانطور که استحضار دارید بهمنظور استفاده از خدمات کارت در بدو امر علی رقم اینکه ایران یکی از پرسرعتترین کشورها به لحاظ جاریسازی خدمات بانکداری الکترونیک در سطح بینالملل است شبکه بانکی با مقاومتهای زیادی مواجه شد.
وی افزود: این چالش بااطلاع رسانی مناسب و ارائه آموزشهای لازم و جلب اطمینان مردم در خصوص مخاطره نداشتن بهره مندی از این خدمات منجر به بهرهمندی عموم مردم از خدمات بانکداری الکترونیک در سطح گسترده شده است.
اخلاقی با اشاره به اتصال بانک ملت بهشتاب هفتدر یک حدود یک ماه گذشته، تصریح کرد: با این اتصال بانک ملت میتواند از امکانات و ظرفیتهای این سیستم بهرهبرداری کند و توانست این پروژه و تغییر ماهیت را در بانک ملت با موفقیت به انجام برساند.
وی در پایان گفت: امکاناتی که شتاب هفت برای بانک ملت فراهم میکند بسیار زیاد و متنوع است اما لازمه بهرهمندی از این مزایا، اتصال شبکه بانکی به این سیستم و پیادهسازی این استاندارد در دستگاههای بانکها است.
بر اساس این گزارش شعب "خود بانک" با استفاده از فناوری اجلاس از راه دور، تعامل بین مشتری و فرد مستقر در شعبه مجازی بانک را برقرار کرده و خدمات بانکی موردنیاز را به مشتری ارائه میدهد.
منبع: ایبِنا
مطالب مرتبط