شنبه 3 آذر 1403 شمسی /11/23/2024 6:53:38 PM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:12124
  • زمان انتشار:يکشنبه 11 خرداد 1399-18:32
  • کاربر:
مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت اعلام کرد:

مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت با بیان شمه ای از وضعیت لاستیک در سال 1398 گفت: با توجه به بررسیهای صورت گرفته در خصوص میزان مصرف کشور به انواع تایر داخلی و وارداتی طی شش سال گذشته بطور میانگین در حدود 190 هزار تن معادل 25 میلیون حلقه تایر سبک شامل انواع تایر سواری و وانتی و بالغ بر 160 هزار تن (در حدود 4 میلیون حلقه) تایر انواع تایر سنگین شامل باری، اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و صنعتی نیاز داشته است.
شرکت‌ها و واحدهای توزیعی مکلف به رعایت قیمت رسمی تایر هستند

به گزارش اقتصادنامه، سید محمدحسین مولاخواه با استناد به اطلاعات دریافتی از واحدهای تولیدکننده تایر داخلی بیان کرد: از مجموع تولیدات لاستیک کشور در سال گذشته بالغ بر 232 هزار تن انواع تایر وسایط نقلیه سبک و سنگین تقریبا به مقدار 21.4 میلیون حلقه به ترتیب سهم تولید انواع لاستیک سواری و وانتی 67 درصد، باری اتوبوسی بایاس و رادیال 22 درصد، و سایر محصولات شامل کشاورزی و راهسازی و ... است.

به گفته وی؛ این میزان تولیدات صورت گرفته توسط 8 واحد تولیدی فعال در کشور تولید و روانه بازار و شرکتهای خودرو سازی گردیده است و ضمنا مقدار تولید در بازه زمانی سال جاری در سال 1398 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 12 هزار تن حدود 6 درصد و معادل دو میلیون و 445 هزار و 453 حلقه افزایش یافته است.

مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت در همین راستا ادامه داد: براساس اطلاعات اخذ شده در فروردین ماه سال جاری جدوداً 15 هزار و 435 تن انواع تایر سبک و سنگین معادل یک میلیون و 439 هزار و 52 حلقه توسط شرکتهای تولید کننده داخلی تولید گردیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، از 11 درصد رشد برخوردار بوده و انواع لاستیک سواری با حدود 9 هزار تن تولید 35 درصد رشد را در همین میانگین زمانی نشان می دهد.

مولاخواه با اشاره به آمار ارائه شده از سوی گمرک ایران افزود: این در حالی است که در 12 ماهه سال 1398 جهت رفع نیاز داخلی در مجموع 202 هزار تن انواع تایر و تیوب سبک و باری – اتوبوسی به کشور وارد شده که البته در مقایسه با سال 1397 در حدود 138درصد افزایش داشته است. که در میان انواع لاستیک سنگین به منظور تامین نیاز کامیونداران و ناوگان مسافربری و راهسازی و صنعتی بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده اند.

وی در خصوص قیمت لاستیک نیز اضافه کرد: فاصله قیمت تعیین شده تایرهای سنگین داخلی با نرخهای بازار به دلیل موجودی و فراوانی آن به کمتر از ده درصد رسیده بود حتی در بعضی از مواقع شرکتهای واردکننده با سود کمتر نسبت به توزیع آن اقدام نموده لیکن پس از شروع سال جاری و تداوم عدم تخصیص ارز رسمی به تایرهای سنگین و مواد اولیه مصرفی تایر شاهد نوسانات قیمتی در بازار هستیم.

مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت در ارتباط با تعیین قیمت تایرهای سنگین وارداتی با ارز رسمی توضیح داد: تاکنون اسناد بهای تمام شده در حدود 800 فقره ثبت سفارش مربوط به 98 شرکت واردکننده تایر اخذ و قیمتهای مورد تایید سایزهای مذکور به شرکتها و مراجع نظارتی ابلاغ و در سامانه 124 این سازمان درج شده است.

مولاخواه تصریح کرد: لاستیک خودرو در حال حاضر در زمره کالاهای اولویت دار نظارتی بوده و قیمت و توزیع آن بصورت مستمر رصد و شکایت های واصله به تلفن 124 نیز ازسوی سازمانهای صمت استانها در اسرع وقت رسیدگی می شود.

وی با اشاره ای به آمار بازرسیهای انجام شده از واحدهای عرضه کننده تایر، ابراز داشت: در سال 1398 تعداد 57.510 مورد بازرسی از عرضه کنندگان تایر در سراسر کشور توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها صورت پذیرفته که منتج به تشکیل بالغ بر 2.129 پرونده تخلف شده است.

مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت در پایان گفت: همچنین در فروردین ماه سال جاری نیز توسط بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها بیش از 800 مورد بازرسی از عرضه کنندگان تایر صورت پذیرفته که از این تعداد 13 واحد متخلف شناسایی و پرونده متخلفین به ارزش 438 میلیون و 120 هزار ریال برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین