به گزارش اقتصادنامه، حسین مدرسخیابانی در آیین امضای تفاهمنامه ساخت خط دوم محور ریلی سنگان – بافق بین راهآهن جمهوری اسلامی ایران و ایمیدرو، به وجود ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور، همچنین سهم ۲ درصدی ایران از کل ذخایر معدنی جهان اشاره کرد و گفت: «معتقدم بخش معدن میتواند جایگزین بخش نفت باشد و هم اکنون نیز درآمدهای معدنی بار کاهش درآمدهای نفتی را به دوش میکشد.»
وی بیان داشت: سال گذشته در مجموع ۵۷ میلیون تن تولیدات زنجیره فولاد صادر شد که نیاز به حمل و نقل و برنامههای توسعه زیرساخت دارد. مدرسخیابانی خاطرنشانکرد: شاید مهمترین موضوع در زنجیره فولاد، لجستیک و حمل ونقل آن باشد، زیرا معادن مربوطه در کشور پراکندهاند و دسترسی به مراکز تولید و مصرف دشوار است.
سرپرست وزارت صنعت اضافهکرد: سهم حمل ریلی در کشور به شدت پایین است و به دلایلی همچون صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جادهای، دسترسی آسان و غیره به شدت نیازمند افزایش این سهم هستیم.
تولید بدون زیرساخت امکان توسعه ندارد
مدرسخیابانی یادآور شد: این طرحهای توسعهای، کمک لجستیکی به بخش تولید است و تولید بدون توسعه زیرساختهای لجستیکی و زیرساختهای تجاری امکان توسعه نخواهد داشت.
وی اظهارداشت: در حالی که مجموع ذخایر معدنی جمهوری اسلامی ایران حدود ۵۳ میلیارد تن است، اما فقط برای ۷۰۰ میلیون تن آن مجوز بهرهبرداری داشته ایم و تنها ۵۰۰ میلیون تن آن بهرهبرداری میشود که حمل همین مقدار نیز از طریق جادهای امکانپذیر نبوده و بر این اساس توسعه ریلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: در همه حوزههای صنعتی، وابستگی به خارج و ارزبری وجود دارد که قابل دفاع نیست و امروز توسعه داخلیسازی یکی از مهمترین برنامههای وزارت صنعت است. مدرسخیابانی گفت: برنامه امسال، کاهش ارزبری ۳.۲ میلیارد دلاری در بخش صنعت و معدن است.
وی، از افزایش دو برابری ظرفیت تولید مقاطع ریلی در ذوب آهن اصفهان خبر داد که نیاز به واردات در این حوزه را به صفر رسانده و افزود: در این زمینه، بلافاصله دستور قطع ثبت سفارش آن را صادر کردیم.
وی در پایان تاکید کرد: راه نجات اقتصاد کشور، تولید است که با اتکا به داخلیسازی و بومیسازی، اتکال به جوانان، مراکز تحقیقاتی و مراکز دانشبنیان میسر میشود.
ایمیدرو و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران روز گذشته تفاهمنامه ” احداث خط دوم راه آهن سنگان-تربت حیدریه-جندق-بافق” و “حمل ریلی مواد اولیه معدنی و محصولات صنایع معدنی سنگان”، را امضا کردند. در این تفاهمنامه، سرمایه گذاری از سوی شرکت های فعال در ناحیه معدنی سنگان انجام می شود و راهبری پروژه بر عهده فولاد مبارکه قرار دارد. طول این پروژه ۷۷۸ کیلومتر است که با سرمایه گذاری ۸۱ هزار میلیارد ریالی انجام می شود. با بهرهبرداری از این پروژه ریلی در محور سنگان- بافق تقاضای حمل بار با ناوگان ریلی در این مسیر بیش از ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش مییابد.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست