به گزارش اقتصادنامه، سورنا ستاری در مراسم افتتاح این مرکز از تمام شرکتهای دانشبنیان و فناور برای رفع نیازهای صنعت خودرو و ورود نوآوری به این عرصه دعوت کرد و گفت: همچون گذشته از فعالان زیستبوم نوآوری خودرو حمایت میکنیم.
مرکز نوآوری صنعت قطعهسازی خودرو در زیرساختی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا با ۳میلیون یورو سرمایهگذاری در مسیر رفع نیازهای فناورانه صنعت خودرو گام برداشته است. بالغ بر ۲۵۰ نفر از متخصصان به صورت تمام وقت و ۳۰ دانشجو در مقاطع گوناگون تحصیلی از دانشگاههای برتر کشور در این مرکز نوآوری روی بیش از ۱۲۰ پروژه فناورانه صنعت خودرو فعالیت می کنند.
استقبال از شرکتهای دانشبنیان، خلاق و استارتاپها
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با بیان اینکه نوآوری و توانمندی طراحی، مهمترین مولفه برای تبدیل خودروسازی کشور به یک صنعت پویا است، ادامه داد: مرز باریک میان کارخانهداری و صاحب صنعت بودن، توانمندی طراحی، ماشینسازی، بهینهسازی و توسعه است.
سورنا ستاری افزود: این توانمندی صرفا با گشودن درها به روی نوآوری و استقبال از شرکتهای دانشبنیان، خلاق و استارتاپها به دست میآید.
ستاری، با اشاره به تاثیرگذاری حضور شرکتهای دانشبنیان و خلاق در حوزه خودروسازی گفت: برای تبدیل شدن خودروسازی کشور به یک صنعت پویا و رو به جلو، باید نوآوری دانشبنیانها به این حوزه راه یابد. خوشبختانه این اتفاق مهم در این صنعت در حال تحقق است.
وی افزود: اکنون توانایی تولید بخش قابل توجهی از قطعات و نرمافزارهای خودرویی در شرکتهای دانشبنیان داخلی وجود دارد و صنایع باید بازار بزرگ و بالقوه خود را در اختیار این شرکتها قرار دهند تا ضمن برخورداری از یک صنعت پویا، اقتصاد نوآور و طراح، جایگزین اقتصاد واردات چی شود.
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری، از حمایت زیرساختی برای ایجاد پلی میان نوآوری شرکتهای دانشبنیان و خلاق با صنایع خبر داد و گفت: از تمام شرکتهای دانشبنیان و فناور برای رفع نیازهای صنعت خودرو و ورود نوآوری به این عرصه دعوت و همچون گذشته از فعالان زیستبوم نوآوری خودرو حمایت میکنیم.
ستاری با تاکید بر این که ایران با برخورداری از تاریخ طولانی و فرهنگی غنی باید صاحب صنعت بومی باشد، بیان کرد: فرهنگ تکیه به مونتاژ و واردات صرف، چالشهای بسیاری را برای صنایع به وجود آورده است، اما امید است با ایجاد مراکز نوآوری و هموار شدن راه ورود خلاقیت، صاحب صنعت بومی خود و صادرات آن شویم.
بستری برای تحول خودرو با قطعات ایرانساخت
این مجموعه بزرگترین مجموعه فعال این صنعت است و با تبدیل شدن به شرکتی دانشبنیان، زمینه را برای حمایت از ایده های نوآورانه، بی نیازی صنعت خودرو از واردات و تولید خودروهای پیشرفته همگام با فناوریهای روز دنیا فراهم کرده است.
بخش قابل توجهی از بخشهای الکترونیکی خودرو توسط گروههای فناور مستقر در این مجموعه تولید میشود. تاکنون بیش از سه مدل کنترل مرکزی خودرو، واحد مرکز کنترل کیسه هوا، دهها مدل از قطعات الکترونیکی خودرو و قطعات کنترل بدنه خودرو در این مرکز طراحی و تولید شده است.
همچنین سیستم رادار و تشخیص مسیر خودرو از بخشهای تحقیقاتی و فناورانه آینده این مرکز نوآوری است. این مرکز نوآوری تا کنون ۱۵ پروژه فناورانه را با دانشگاههای کشور به سرانجام رسانده و بیش از ۳۰۰ قطعه ایرانساخت شده است. این مرکز در حال حاضر فناوری ساخت این قطعات را بومیسازی کرده است.
این مرکز نوآوری صنعت قطعهسازی خودرو توسط شرکت دانشبنیان کروز راه اندازی شده است. ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر در مجموعه تولیدی کروز اشتغال دارند که ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها بانوان هستند و قطعات گوناگون خودرو از جمله حسگرها، نشانگرها، دسته سبم، سوییچ تعلق و ترمز، قطعات تزیینی و قوای محرکه را ایرانساخت کردهاند. در حوزه یونیتهای کنترل تولیدی کروز قطعاتی مانند سنسورهای تهویه، فرمان و ترمز، سیستمهای کنترل مرکزی و ایمنی خودرو بومیسازی شدهاند.
در مرکز تحقیقات شرکت کروز، پیشرفتهترین دستگاههای اندازهگیری و سیستمهای طراحی تولید شده است و ۲۳۰ نفر از دانشگاهیان کشور در حال تحقیق و پژوهش هستند که حاصل کار و فعالیت آن ها طراحی قطعات پیشرفته مورد نیاز صنایع کشور است. علاوه بر فعالیتهای انجام شده در این مجموعه، در حال حاضر بالغ بر ۵۰ پروژه با دانشگاههای بزرگ کشور از جمله تهران، شریف و امیرکبیر در حال انجام است.
خط تولید قطعات الکترونیکی این شرکت برای قطعات سطحی هشت خط اتوماتیک با ظرفیت ۲۵ میلیون قطعه برای بیش از ۳۴۰ قطعه ظرفیت دارد. این شرکت در تولید انواع سنسورها، نمایشگرها و قطعات امنیتی و قطعات الکترونیکی و در حوزه کنترل مرکزی خودرو فعالیت میکند.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست