به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایلنا، رضوانیفر با تاکید بر این که عرضه و تقاضا باید نقش اصلی قیمتگذاری را بازی کند، توضیح داد: پیش از این در مقطعی شکاف قیمت سیمان از کارخانه تا بازار مصرف معادل ۳۰۰ درصد قیمت کارخانه بود و مصرف کننده مجبور بود با قیمت بسیار گزافی این محصول را خریداری کند. این اتفاق که به ضرر مصرف کننده و تولیدکننده بود و تنها واسطهها از آن سود میبردند با ورود سیمان به بورس کالا رفع میشود و از این پس نظام عرضه و تقاضا بر قیمت گذاری نقش خواهد داشت. خوشبختانه با ورود سیمان به بورس کالا علاوه بر افزایش شفافیت اقتصادی در حوزه مبادلات سیمان قیمت سیمان نیز متعادل میشود و مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز میتوانند با قیمت مناسبتری به مبادلات اقتصادی خود ادامه دهند.
وی با اشاره به این که شستا در این اقدام محصولات بزرگترین کارخانه های تولید سیمان خاورمیانه و کشور را وارد بورس کالا میکند، از شرکتهای مورد پذیرش نام برد: محصولات شرکت های سیمانی آبیک، ساوه، صوفیان، فارس نو، فارس، غرب، قائن، خزر و خاش آماده ورود به بورس کالا هستند و روز یکشنبه نخستین عرضه انجام میشود.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی همچنین خبر از ورود محصولات تولیدی دیگر شرکتهای سیمانی شستا داد و گفت: روز یکشنبه محصول ۹ شرکت از مجموعه شستا و سیتا وارد بورس کالا میشود و دیگر شرکتهای سیمانی تابعه شستا نیز در آینده بسیار نزدیک محصولات خود را وارد بورس کالا میکنند.
رضوانی فر معتقد است که شستا با عرضه سیمان به بورس کالا موفق میشود یکی از صنایع استراتژیک کشور را از مخاطراتی که به دلیل قیمت گذاری دستوری ایجاد شده بود رهانیده و همچنین زمینه ساز منطقیتر شدن فضای مبادلاتی میشود.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست