به گزارش اقتصادنامه، مجید باقری در جمع خبرنگاران درباره چالش و مشکلاتی که گروه خودروسازی سایپا طی سال های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده است و اکنون توانسته این مجموعه را به ثبات خوبی برساند، تصریح کرد: وقتی که رنو برخلاف تمام تعهداتی که امضا کرده بود، ایران را ترک کرد، مجموعه سایپا چاره ای جز تعیین تکلیف و جایگزینی خودروهای ساخت داخل نداشت، از همین رو طرح تبدیل با ویژگی های متعدد تعریف شد تا افرادی که از بدعهدی شرکای خارجی متضرر شدند، رضایت پیدا کنند.
وی ادامه داد: در طرح تبدیل ۱۷۰۰ درصد سود به افرادی می رسد که اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ خودروهای رنو را ثبت نام کردند و یا به عبارتی پول این افراد (در زمان ثبت نام) ۱۸ برابر می شود.
قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه به رغم طرح های جذاب تعدادی از مشتریان هستند که نمیخواهند وارد طرح تبدیل شوند و تصور می کنند که خودرو بالاخره تولید و یا وارد می شود، گفت: حدود ۲۶ هزار نفر در طرح تبدیل مشارکت کردند و مابقی هنوز اعلام آمادگی نکردند لذا ضمن خواهش از اینکه مردم نسبت به تعیین تکلیف خودروهای خود اقدام کنند، باید تاکید کرد که آن خودروها دیگر شماره گذاری نخواهند شد چرا که استانداردهای ۸۵ گانه کشور ارتقاء یافته و دیگر آن خودروها نمی توانند مجوز تولید و یا حتی واردات بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه تعریف طرح های تبدیل جذاب با این هدف است که شرمنده مشتریان نشویم، افزود: در سایپا دیزل نیز ۱۲۰۰ دستگاه خودروی معوق داریم که به دلیل عدم همکاری شرکت ولوو ایجاد شده، به همین بناست محصولات جدید دانگ فنگ در سایپا دیزل(دانگ فنگ با سرمایه گذاری سایپا در سایپا دیزل تولید خواهد شد) تولید شده تا به متقاضیان تحویل داده شود.
باقری با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا ۵۲۰ هزار تعهد داشت که ۳۰۰ هزار تعهد آن سررسید(معوق) شده بود، گفت: با برنامه ریزی های دقیق، منسجم و همکاری تیم مهندسی و کارگران در حال حاضر ۱۷۰ هزار تعهد داریم که هیچکدام معوق نیست؛ از سوی در سال جاری توانستیم رکورد فاکتور کردن خودرو را ثبت کنیم، به گونه ای که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰۵ هزار خودرو فاکتور شده که این عدد ۳۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است که در نوع خود رکورد محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه معوقات سایپا به صفر رسیده و این اتفاق مهمی است، خاطرنشان کرد: مشکل تحویل خودروهای کوییک آر و شاهین حل شده است و ثبت نام کنندگان در موعد مقرر خودروهای خود را میتوانند تحویل بگیرند.
قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: تحریم، چالشهای بی شماری را برای صنعت خودرو ایجاد کرد، در این میان مجموعه سایپا تلاش کرد که از تحریم به عنوان یک فرصت استفاده کند و طرح های جدید و توسعه ای خود را پیاده سازی کند.
وی افزود: در شرکت های خودروسازی دماسنجی تحت عنوان شاخص تعهدات و شاخص میزان معوقات در تعهدات وجود دارد که در زمان تحریم معادل ۱۵ ماه تولید آینده، تعهد در قالب های مختلف از جمله طرح اتوخدمت تعریف شده بود.
باقری گفت: در طرح اتوخدمت قرار بود که ثبت نام کنندگان تنها سود مشارکت بگیرند اما به محض شکل گیری تفاوت قیمت بازار و کارخانه، متقاضیان زیادی خواستار خودروهای طرح اتو خدمت شدند و این تعهدات سنگینی را برای مجموعه سایپا رقم زد؛ با وجود تمام مشکلات و فشارهای تحریم توانستیم به تمام تعهدات این بخش که ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو بود، پاسخ دهیم.
قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش چالش دیگر در سایپا را فروش سبدهای سرمایه گذاری به نمایندگان و مشتریها اعلام و تاکید کرد: با هماهنگی صورت گرفته این مشکل حل شده است.
وی با اشاره به واکسیناسیون کارکنان سایپا و اقداماتی که در این بخش صورت گرفته است، تصریح کرد: از ماه گذشته واکسیناسیون پرسنل گروه خودروسازی سایپا در راستای افزایش شاخص سلامت و کاهش دغدغه فعالان این حوزه و افزایش تولید خودرو شروع شد و از هفته جاری دوز دوم تزریق واکسن به کارگران و سایر کارکنان آغاز شده است.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با اشاره به راهاندازی تکنوسنتر سایپا گفت: در سال جاری شاهین اتوماتیک تولید و پس از آن خودروهای جدید آریا و اطلس وارد بازار خواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات مصوبه اخیر شورای رقابت، گفت: شورای رقابت، طی مصوبه ای ابلاغ کرده که پیش فروش خودرو صورت نگیرد(البته رایزنی ها برای حل این مشکل در حال انجام است) با توجه به چنین مصوبه ای و تا تعیین تکلیف آن، سایپا در سال 1400 هیچ خودرویی را پیش فروش نخواهد کرد؛ از اینرو در سال جاری تنها فروش فوق العاده خواهیم داشت و دیگر پیش فروش خودرو نداریم.
باقری با تاکید بر اینکه مجموعه سایپا همراهی و همکاری مناسب با سیاست های وزیر صمت دولت سیزدهم خواهد داشت، تصریح کرد: تمام تلاش سایپا این است که ضمن تامین نیاز بازار داخلی و تنوع بخشی به محصولات نسبت به صادرات خودرو به خصوص به کشورهای همسایه اقدام کند.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست