تیم تحریریه اقتصاد نامه به استناد برخی از یادداشت ها و مقالات معتبری که از سوی اقتصاددانان و اساتید علوم سیاسی و توسعه اقتصادی منتشر شده، 21 توصیه را به محمد شریعتمداری کرده تا بتواند بخش صنعت، معدن و تجارت را به خوبی هدایت کرده و نام خود را هم ردیف وزرای جسوری چون علینقی عالیخانی، حسین محلوجی و محمدرضا نعمت زاده قرار دهد.
1. پس از کسب رای اعتماد، 10 کارآفرین کشور را دعوت کند و به آنها بگوید: «چه کاری باید انجام دهم تا فعالیت شما گسترش یابد و ثروتتان بیشتر شود.
2. اعلام کند که وزارت صمت از میلیاردر شدن مردم هراسی ندارد و آنان را به تولید ثروت برای کشور تشویق کند.
3. لیستی از طرح های غیراقتصادی را تهیه کرده و بگوید ادامه این طرح ها به نفع آینده اقتصادی کشور نیست.
4. جلوی درخواست های غیر منطقی برخی از نمایندگان مجلس و ارکان قدرت بایستد.
5. برای کاهش تعرفه و منطقی کردن آن برنامه ای 4 ساله تنظیم کرده و بگوید، دوره تعرفه های بالای 10 درصد گذشته است.
6. هفته ای یکبار از وزیر راه، پیشرفت فیزیکی طرح های توسعه حمل و نقل و زیرساخت های توسعه صادرات را پیگیری کند.
7.این فرهنگ را در هیات دولت به وجود بیاورد که پیگیری مطالبات تولید صادرات گرا از وزارتخانه های دیگر، دخالت در کار آنان نیست.
8. به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گوشزد کند که گردشگری یک صنعت است و می تواند به اندازه دهه واحد تولیدی اشتغال پایدار به وجود آورد.
9. اعلام کند که وزارت صمت سیاستگذار است نه بنگاهدار.
10.برای مردم شرح دهد که قرار نیست هر شهر دارای کارخانه فولاد یا خودرو باشد.
11.صنایع انرژی بر را به جنوب کشور انتقال دهد و فریب استانداران و مقامات محلی استان های مرکزی را نخورد.
12.به فعالان اقتصادی بگوید خوب نیست دستتان جلوی بانک ها دراز باشد بهتر طوری تولید کنید که بانک ها به سراغ شما بیایند.
13.بعد از ملاقات فعالان بخش خصوصی، کارآفرینان و تولیدکنندگان ثروت، شخصا آنان را تا پای آسانسور و حتی پارکینگ وزارتخانه همراهی کند.
14.به هیچ وجه قرارهای از پیش تعیین شده خود را برای دیدارهای پیش بینی نشده با مسولان ارشد لغو نکند.
15.از نام بخش خصوصی و بزرگ شدن آن نترسد و نگوید اگر رشد کنند، پررو می شوند.
16.از نگهبان تا محافظ و مدیر حراست بخواهد که هنگام مراجعه فعالان تولیدی به وزارتخانه، نهایت احترام به آنان گذاشته شود.
17.شخصا از واحدهای بخش خصوصی دیدار کرده و به ملاقات کارآفرینان برود.
18.قدرت کشور را در گرو قدرت گرفتن بخش خصوصی بداند.
19.در سفرهای خود حتما هیاتی از تولیدکنندگان بزرگ بخش خصوصی را به همراه ببرد.
20.به جای «باید» از «بهتر است» در سخنرانی هایش استفاده کند.
21.در هر سخنرانی قبل از وقت تعیین شده صحبت هایش را به اتمام برساند و حتما از روی نوشته با فعالان اقتصادی به صورت مختصر و مفید سخن بگوید.
22.مفاهیم اقتصاد کلان را به خوبی یاد بگیرد و یا دست کم از اقتصاددانان سرشناس کشور به عنوان مشاور در کنار خود استفاده کند.
23.خود و معاونانش اصول داشته باشند و اجازه ندهند که ارکان قدرت از آن اصول عبور کنند.
24.از معاونان و مدیران کل با دانش، اهل مطالعه و به روز با روابط عمومی بالا استفاده کند.
25.ماهی یکبار با اقتصاددانان سرشناس کشور جلسه بگذارد.
26.از بکار بردن واژگانی نظیر خودکفایی، تولید ملی، داخلی سازی، خام فروشی بپرهیزد و بگوید، فضا باز است و هر کس می تواند در جغرافیای ایران تولید رقابتی انجام داده و داد و ستد با دنیا داشته باشد.
27.خودکفایی را افتخار نداند و به جای آن وقتی که راهی کشورهای خارجی می شود، با دیدن بیلبورد برندهای داخلی سر ذوق بیاید.
28.همیشه در سفرهای خود از بهترین خودروها استفاده کرده و اجازه دهد که محافظ یا راننده او در را برایش باز کنند.
29.به این نکته توجه داشته باشد که اگر او و مدیرانش جرات نکنند در جمعی، کباب برگ یک متری بخورد، قیمه هم نمی تواند به زیر دستانش بدهند.
مطالب مرتبط