به گزارش اقتصادنامه، فربد زاوه اظهار داشت: ایجاد تعهدات در شرکت های خودروسازی نشان دهنده ضعف سیستم بانکی است، چرا که این صنایع ارزشمند به دلیل مشکلات نقدینگی مجبور به ایجاد تعهد شده و می بایست با ایجاد تعهد از بروز مشکلات اقتصادی جلوگیری کنند.
وی با اشاره به مشکلات متعدد ایجاد تعهد برای شرکت های خودروساز، افزود: مقوله ایجاد تعهد موجب از بین رفتن سرمایه شرکت می شود، چه آنکه در برخی از موارد خودروسازان برای تعهدات خود و شرایط بغرنج و شکننده تولید و تحریم می بایست 2 الی 3 خودرو خود را به ازای تعهدات به مشتریان تحویل دهند.
زاوه گفت: شبکه بانکی در همه جای جهان حامی صنایع مهم است و معمولا بانک ها تامین کننده سرمایه های در گردش صنایع مادر هستند، اما متاسفانه شبکه بانکی ایران در تعریف مفاهیم مربوط به صنایع کشور، رویکرد درستی ندارد.
وی ادامه داد: سیستم بانکی به جای استفاده از مشوق ها و راهکارهای قانونی برای بهبود تولید، نگاه اشتباهی در اعطای تسهیلات به تولید کشور دارد؛ این نگرش موجب خسارت و صدمه اقتصادی زیادی شده است و باید هرچه زودتر نسبت به بهبود آن توسط نهادهای بالادستی اقدام شود.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه ایجاد تعهدات برای خودروسازان جهانی در سال گذشته را امری طبیعی دانست و گفت: با وجود پاندمی کرونا در جهان طی سال گذشته بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی نیز دچار ایجاد معوقات در تحویل خودرو شدند که البته جنس این معوقات از جنس موانع تولید بوده است و به همین میزان می توان خودروسازان داخلی را در این امر سهیم دانست.
وی افزود: چالش های پولی و مالی کشور موجب شده است که تولیدکنندگان خودرو به صورت فشاری به تولید ادامه دهند، لذا در صورت عدم بهبود این امر، سیستم تولید خودرو هیچگاه به صورت ریشه ای بهبود نخواهد یافت.
زاوه در خصوص بهبود عملکرد گروه خودروسازی سایپا در به صفر رساندن معوقات خود در قبال تحویل خودرو به مشتریان، اظهار داشت: این موضوع بیانگر آن است که گروه خودروسازی سایپا به رغم مشکلات متعدد، با برنامه ریزی مالی و تولید به ثبات رسیده است.
وی بهبود شرایط تحویل خودرو و صفر شدن معوقات در گروه خودروسازی سایپا را بسیار مناسب عنوان کرد و گفت: با ادامه این روند و تغییرات مهم در مسائل پولی و مالی کشور شاهد افزایش تولید خودرو خواهیم بود.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست