به گزارش اقتصادنامه، بر اساس بیانیه این انجمن تبدیل یک نماد اختیاری به پنجره واحد مجوزهای همه کسبوکارهای فضای مجازی به نفع اکوسیستم نوآوری کشور نخواهد بود و منجر به ایجاد انحصار و تمرکزگرایی خواهد شد.
به اعتقاد انجمن تجارت الکترونیک تهران، اجباری شدن اینماد و تبدیل آن به نهادی قانونگذار، مجری و ناظر بر تمامی کسبوکارهای فضای مجازی، نه تنها تسهیلگر کسبوکارها نیست، بلکه میتواند زمینهساز ایجاد انحصار و تمرکزگرایی باشد.
تعامل در مسیر راهگشایی
در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه تعامل موثر با متولیان امور حاکمیتی برای رسیدن به راهکارهای کارآمد و ارتقاء کیفیت قوانین، میتواند منجر به رشد و توسعه فضای کسبوکار و ایجاد امیدواری برای ساختن آینده شود، انحصار را منجر به آسیب جدی به اکوسیستم عنوان کرده است.
الزام اینماد در راستای انحصار است
بر اساس این بیانیه، پیشنهاد الزامی شدن اخذ نماد اعتماد الکترونیک(اینماد) توسط کسبوکارهای اینترنتی که از سوی بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مستند به ماده ١٠٣ آیین نامه اجرایی ماده ١۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، مطرح شده، میتواند زمینهساز ایجاد انحصار و تمرکز گرایی باشد.
این انجمن با تاکید بر درک دغدغه این دو نهاد نسبت به کاهش کلاهبرداریها و ارتکاب هر نوع بزه در فضای مجازی در این بیانیه اعلام کرده: «رویکرد پیشنهادی و راهکار پیادهسازی آن مورد اعتراض این انجمن است.»
همچنین انجمن تجارت الکترونیک تهران در بخش پایانی بیانیه خود برای هماندیشی و بررسی راهکارهای پیشرو نیز اعلام آمادگی کرده است.
پیش از این کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در بیانیهای درباره اجباری شدن اینماد برای کسبوکارهای نوین و فناوریمحور، از تبدیل شدن یک نشان اختیاری برای جلب اعتماد مصرفکننده به مانعی بزرگ در فضای کسبوکار انتقاد کرد و آن را عامل افزایش مهاجرت نخبگان در سالهای آینده پیشبینی کرد.
ایجاد یک سامانه مجوزمحور جدید و تغییر ماهیت اینماد از یک نشان اعتباربخش اختیاری به یک نماد اجباری یا در واقع یک رگولاتور کسبوکارهای فضای مجازی، تبعات جدی در فرآیند توسعه نوآوری و گسترش کسبوکارهای خرد داشته و کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران توصیه اکید به بازگشت نماد اعتماد الکترونیک به وظیفه اصلی خود یعنی احراز هویت و ثبت اختیاری نظر کاربران را دارد.
تا کنون شرکتهای علی بابا، اسنپ، دیوار، جابینجا، زرین پال، جیبیت، ویرگول، جاباما، تخفیفان، یکتانت، مکتب خونه، نت برگ، هوم کلاب، ابرآروان، استیکت، وینداد، سنجاق، آپارات، فیلیمو، تیم کمپ، سازسپهر، ایزی مدکالا، تپسل، مدیااد، کاموا، ایوند، سازیتو، اریترون، اپیک، لحظه نگار، برتر دیجیتال، کوپلن، پازلی، اناردونی، هابتل، جومی، کتاب مارکت، صباسل، اسپارد، نظربان، رایانش ابری پردیس، جیبرس، وب 24، شب، ایران گت، لندین، موتن رو، پروفایل سنتر، راتا، نوینهاب و شاپفا در اعتراض به اجباری شدن اینماد، نماد اعتماد الکترونیک را از سایت های خود حذف کردهاند.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست