شهردار تهران در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به دریافت مجوز برای واردات حدود هزار دستگاه اتوبوس به کشور عنوان کرده که در نشست هیات دولت در روز یکشنبه مصوبهای به تصویب رسید که بند ۵ آن به پیشنهاد شهرداری تهران بود و قرار شد عدد بالایی واردات خودرو توسط شهرداری انجام شود. هر چند زاکانی به طور مشخص اعلام نکرده که این خودروها برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی است یا اینکه محل مصرف دیگری دارد، اما آنچه مشخص است مصوبه مورد اشاره زاکانی بیارتباط به صحبتهای سخنگوی دولت در هفته گذشته نیست. علی بهادری جهرمی در توییتی خبر از تصویب پیشنهاد درباره واردات خودرو در کمیسیون اقتصادی دولت داده بود. بر اساس اظهارات سخنگوی دولت قرار است این مصوبه در هیات دولت مطرح شود. دری نجفآبادی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به اینکه مجمع مخالفتی با واردات خودرو ندارد گفته که واردات خودرو جزو اختیارات دولت است. اظهارات
دری نجفآبادی نشان میدهد دولت برای از سرگیری واردات مانند گذشته نیاز به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد، هر چند که موافقت مجمع تشخیص مصلحت با تصویب کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو، راه را برای ورود خودرو به کشور هموار کرد. به گفته دری نجفآبادی روسای قوای سهگانه سالهای قبل بنا به دلایل مختلف واردات خودرو را منع کردند که زمان آن در اواخر اردیبهشتماه جاری به پایان میرسد و دولت باید برای واردات یا عدمواردات خودرو تصمیمگیری کند. با توجه به اظهارات زاکانی، نظر دولت از سرگیری واردات خودرو به کشور است.
در کنار سه اظهارنظر اخیر درباره واردات خودرو از یاد نبریم که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسفندماه گذشته دیداری از ایرانخودرو داشت و ۸ فرمان خطاب به خودروسازان صادر کرد. بحث ازسرگیری واردات خودرو به کشور از خردادماه امسال یکی از فرامین رئیسی بود. چنانچه این اظهارات را بسان قطعات پازل واردات خودرو در نظر بگیریم و آنها را کنار هم بچینیم مشخص میشود که فاصله چندانی با برداشتن قفل از در واردات خودرو به کشور نداریم، با این حال تنها سوالی که باقی میماند این است که قرار است این واردات با چه کیفیت و شرایطی اتفاق بیفتد؟
منبع: دنیای اقتصاد
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست