به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، «سید مهدی اسلامپناه» در گفتوگویی با با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از تکالیف سازمان ملی استاندارد ایران در قانون هوای پاک در یک سال گذشته اجرایی شده است، افزود: از بابت عقبماندگی در انجام تکالیف قانون هوای پاک در سالهای گذشته که ما را به شرایط امروز دچار کرده است از مردم عذرخواهی میکنم .
وی درباره وظایف سازمان ملی استاندارد ایران در اجرای قانون هوای پاک، گفت: این قانون به صراحت چهار تکلیف اساسی برای سازمان مشخص کرده است که بهطور عمده در رابطه با استانداردنویسی و استانداردسازی است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورایعالی استاندارد در خصوص هوای پاک، اظهار داشت: با اجرای مصوبات تا پایان سال، سازمان ملی استاندارد ایران ۱۰۰ درصد از تکالیف خود را در موضوع قانون هوای پاک اجرا میکند.
اسلامپناه، عوامل آلودگی هوا را منابع متحرک، منابع غیرمتحرک، سوخت، ناوگان فرسوده و نرفتن به سمت نوسازیشدن و قسمتی را مربوط به خودروهای در حال تردد برشمرد و گفت: در کشور حدود ۲۷ یا ۲۸ میلیون خودروی سواری، تجاری سنگین و نیمهسنگین تردد میکنند که بعضاً احتراق کاملی ندارند و حتی با استفاده از سوخت استاندارد آلودگی ایجاد میکنند.
وی تصریح کرد: در اجلاسیه اخیر شورایعالی، استاندارد تجهیز و کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودرو، نفت کوره و بخشی از قانون هوای پاک به تصویب رسید که در این راستا با برخی مخالفتهایی نیز مواجه میشویم اما از اعمال قانون کوتاه نمیآییم.
این مقام مسوول با بیان اینکه در تهران و برخی کلانشهرها بنزین یورو۴ (EURO۴) عرضه میشود، گفت: نمونهبرداریها از سوخت پیش از این بهصورت فصلی بوده است، اما امروز برای نخستین بار نمونهبرداری در پالایشگاه اتفاق میافتد که بهصورت ماهیانه انجام میشود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه باید استراتژی را در حوزه سوخت تغییر دهیم، افزود: لازم است با رویکرد جدید در زمینه سوخت قدم برداریم تا ضمن رعایت حقوق شهروندی، سوختی منطبق با استانداردها در کشور توزیع شود.
اسلامپناه، رعایت حقوق شهروندی را جزو اولویتهای این سازمان برشمرد و گفت: در راستای اجرای تکالیف در قانون هوای پاک سوخت گازوئیل با میزان آلایندگی هفتهزار ppm جایگزین نفت کوره با آلودگی ۳۵ هزار ppmشد که تا حدود زیادی توانست شرایط را مساعدتر کند.
تردد ۲.۹ میلیون خودروی فرسوده در تهران
وی به تردد ۲ میلیون و ۹۰۰ خودروی فرسوده در سطح شهر تهران اشاره کرد و افزود: این خودروها حتی با بهترین سوخت هم آلودگی ایجاد میکند.
رئیس سازمان ملی استاندارد در رابطه با استانداردسازی آسانسورها، گفت: از سال ۹۶ استانداردهای اجباری برای آسانسور در دستور کار قرار گرفت، بهطوریکه باید همه آسانسورها مجوز استاندارد را قبل از بهرهبرداری کسب کنند.
اسلامپناه همچینن درباره کمفروشی، توضیح داد: سازمان ملی استاندارد ایران از ابتدای امسال طرح پایش و کنترل کمیت فرآوردههای بستهبندی شده را آغاز کرد که میزان کمفروشی به ۳۷ درصد رسید و اجرای این طرح در سازمان دنبال میشود.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست