وی ادامه داد: از موارد مصرف این قطعه، استفاده روی توربینهای ارسال گاز پالایششده به خط لوله سراسری یا ایستگاههای تقویت فشار خطوط لوله شبکه انتقال گاز است. این قطعه همچنین جزو اقلام راهبردی، حیاتی و تحریمی بوده که از سالها پیش امکان تهیه آن از سازنده اصلی وجود نداشته و مشکلات و چالشهایی را برای تولید در پی داشته است.
سرپرست شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: اکنون حدود ۱۳۰ دستگاه توربین زیمنس از این سری در کشور در حال بهرهبرداری است که در مجموع و بهطور میانگین ۱۸ دستگاه محفظه احتراق نو در هر سال نیاز آنهاست.
باهوش افزود: با ساخت داخلی قطعه یادشده، افزون بر دسترسپذیری راحت به آن در داخل کشور در مواقع نیاز، حدود ۶۰۰ هزار یورو بهازای هر دستگاه و در مجموع ۱۰ میلیون یورو در سال، صرفهجویی ارزی برای کشور در پی دارد.
وی با بیان اینکه باید به مقوله ساخت داخل و رفع موانع موجود در این زمینه بیشتر توجه شود، گفت: در این صورت، فضای بهتری برای شکوفایی بهتر استعدادها و ظرفیتهای بالقوه و بینظیر موجود در این مجتمع فراهم میشود.
به گفته سرپرست شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، رسیدن به این موفقیت از طریق همیاری و همافزایی هدفمند گروههای مختلف در سطح مجتمع از جمله بازرسی فنی انجام شد و اگر مسیر طیشده در این پروژه بهعنوان الگویی در دیگر پروژههای مشابه نهادینه شود، بیشک کارهای به مراتب سختتر و پیچیدهتر را میتوان به منصه ظهور رساند.
باهوش در پایان با بیان اینکه دانش ساخت این قطعه در اختیار سازنده اصلی (زیمنس) و چند شرکت اروپایی است، اظهار کرد: خوشبختانه با مطالعات و تحقیقات گستردهای که در طول نزدیک به دو سال در این زمینه انجام شد، دانش تولید محفظه احتراق یادشده بهطور کامل بومیسازی و بر اساس آزمایشها طراحی و اجرا شده است، این اطمینان در کارگروه اجرا و نظارت حاصل شده که قطعه عملکرد و کارایی حداقل برابر با نمونه اصلی را خواهد داشت.