به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، «عباس هاشمی» با اشاره به سفر رییسجمهوری کشورمان به چین، افزود: اگر بتوان در جریان این مراودات، از شرکتها و صنایع بزرگ چینی دعوت به همکاری کرد تا به ایران آمده و همکاریهای ریشهای با صنعتگران کشورمان بهویژه در عرصه صادرات ترتیب دهند، بسیار خوب خواهد بود.
به گفته این مقام صنفی، امروز نیاز اصلی صنعت کشورمان در زمینه صنایع پایهای از قبیل قالبسازی، ساخت تجهیزات و ماشینسازی است که چینیها در این زمینه وضعیت مطلوبی در جهان دارند.
وی ادامهداد: در صنعت لوازمخانگی، علاوه بر موارد یاد شده اگر بتوانیم قطعهسازان چینی را جذب کنیم، به توسعه این صنعت در کشورمان کمک خواهد کرد.
هاشمی خاطرنشانکرد: امروز در عرصههایی همچون کمپروسور برودتی یخچال و فریزر، همچنین کمپروسورهای برودتی دستگاههای صنعتی همچون چیلر در کشورمان نیاز وجود دارد که میتوان با مشارکت طرف چینی، حتی خط تولید قطعاتی که ارزش بالایی در تولیدات دارند و برای دستیابی به فناوری آن موضوع تیراژ اقتصادی بسیار مهم است را راهاندازی کرد.
وی یادآور شد: چین بزرگترین تولیدکننده کمپروسور در جهان با تیراژ سالیانه ۳۸ میلیون دستگاه است و با توجه به اینکه در منطقه و کشورهای اطراف هم تولید کمپروسور وجود ندارد، علاوه بر بازار کشورمان (که نیاز سالیانه ۲.۵ میلیون دستگاه از آن متصور است) میتوان بازار بزرگ ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیونی منطقه را در اختیار گرفت.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران، همکاری در زمینههای تحقیق و توسعه و همچنین بازاریابی را دیگر پتانسیلهای تعریف همکاری مشترک با چینیها عنوان کرد.
از اشتباهات گذشته در تعریف همکاریها درس بگیریم
وی با اشاره به وضع تحریمهای ظالمانه که منجر به خروج برندهای بزرگ کرهای از کشورمان شد، تصریحکرد: با توجه به اینکه کرهای ها در کشورمان سرمایهگذاری مشترک نکرده و آورده فیزیکی نیاورده بودند، بلکه فقط محصولات خود را تحت لیسانس تولید میکردند، بهراحتی از ایران خارج شدند و باید مراقب باشیم در تعریف همکاریهای جدید دیگر این قبیل اشتباهات را تکرار نکنیم.
هاشمی همچنین گفت: در این تعاملات ممکن است گفتوگوهایی در زمینه ورود محصولات از جمله لوازمخانگی کامل به کشورمان انجام شود، البته اگر با برندهای صاحبنام بوده، به صورت کنترل شده و با حمایتهای تعرفهای باشد، ایرادی به آن وارد نیست و میتواند در کیفی تر شدن و رقابتی شدن محصولات ما موثر باشد.
قابلیت ایران برای تبدیل شدن به قطب صنعت منطقه
وی در خاتمه عواملی همچون نیروی کار متخصص، انرژی و کارگر ساده ارزان، وجود خطوط و تجهیزات تولید و قابلیت کار کردن ایرانیها در کشورهای پُر ریسک منطقه را از جمله فاکتورهایی برشمرد که میتوان ایران را به قطب تولید بسیاری صنایع از جمله لوازمخانگی تبدیل کرد و این قابلیتی است که میتواند مدنظر شرکتها و صنایع بزرگ چینی در توسعه روابط و همکاریها قرار بگیرد.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست