وی درباره وعده تولید ۹۰۰ هزار کارت سوخت تا پایان آبانماه امسال که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران مطرح کرده بود نیز توضیح داد: از نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۱ صدور کارتهای سوخت مردم را آغاز کردیم و مابقی کارتها که ۳۵۰ هزار عدد هستند تا نیمه اول اسفندماه تولید میشوند و در اختیار مردم قرار میگیرند.
این مقام مسئول درباره دلیل تأخیر در تولید کارتهای سوخت نیز بیان کرد: تأمین تراشه موجود در کارتهای سوخت بهدلیل وارداتی بودن، با مشکلاتی روبهرو شده بود که اکنون برطرف شده است.
صادقی درباره ضمانت تولید شدن ۳۵۰ هزار کارت سوخت باقیمانده تا نیمه نخست اسفندماه با توجه به عملیاتی نشدن وعدههای پیشین مسئولان این حوزه، تأکید کرد: با توجه به اینکه واردات تراشهها به مشکلاتی برخورده بود، طبیعی بود که گاهی وعدهها عملیاتی نشود، اما اکنون با توجه به برنامهریزیها، خرید تراشهها انجام شده و به مرور در حال وارد شدن به کشور هستند و این قول، بیشک محقق خواهد شد.
وی همچنین گفت: نرمافزاری طراحی کردیم تا مشخصات کارتهای سوختی که در سامانه جا میماند، در این سامانه ثبت شود که احتمالا تا هفته آینده به صورت آزمایشی در همه جایگاههای کشور راهاندازی خواهد شد.
مدیر سامانه هوشمند سوخت با اشاره به نحوه عملکرد این سامانه هم اظهار کرد: همه کارتهای سوختی که در جایگاهها جا میماند در این سامانه توسط جایگاهدار ثبت میشود. مردم پس از ورود به این سایت از طریق اینترنت، کافی است مشخصات خودرو یا دیگر اطلاعات کارت سوخت خود را وارد کنند و میتوانند متوجه شوند که کارت سوختشان در کدام جایگاه مانده است.
صادقی با توصیه به مردم که تلاش کنند کارت سوخت خود را گم نکنند، اضافه کرد: تولید مجدد کارت سوخت، هزینهبر و زمانبر است.
وی در ادامه درباره دلیل ممکن نبودن انجام استعلام آخرین وضع سوختگیری در دفاتر پلیس + ۱۰ هم توضیح داد: پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، یکسری الزامهای امنیتی برای رعایت از سوی دستگاههای دولتی تعریف شد که باید رعایت کنند. ارتباط دستگاهها با سامانه هوشمند سوخت، نیازمند رعایت این الزامهای امنیتی است که تاکنون این نیازمندیها رفع نشده است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت یادآور شد: بهتازگی مجوزی را از سامان پدافند غیرعامل گرفتیم که براساس آن، نرم افزار یادشده را راهاندازی کردیم تا مردم بتوانند مطلع شوند کارت سوختشان کجا جا مانده است.