شنبه 3 آذر 1403 شمسی /11/23/2024 4:46:31 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بازرگانی| فارسی|
  • کد مطلب:63749
  • زمان انتشار:چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402-12:58
  • کاربر:

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان "آمادگی همکاری با همه کشورهای دنیا را داریم"، گفت: آمادگی سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بنادر ایران را داریم.
مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری در بنادر کشور

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، علی فتحی در نشست خبری چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، اظهار کرد: مراسم افتتاحیه این همایش با توجه به اهمیت آن با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: در بخش طراحی و اجرای سازه‌های دریایی تنها کشور خودکفا در منطقه هستیم و این کار با ظرفیت‌های داخلی صورت می‌گیرد، به‌عنوان مثال سال گذشته بزرگترین اسکله کشور در بندر شهید رجایی با ظرفیت پهلودهی شناورها تا ۱۸۸۰۰ TEU به بهره‌برداری رسید که صفر تا ۱۰۰ آن توسط متخصصان داخلی عملیاتی شد.

وی درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی همکاری با همه طرف‌های خارجی را ـ چه چین یا هر کشور دیگری چه در منطقه و خارج از منطقه ـ داریم، هر طرفی که پیشنهاد مطرح شود بلافاصله کارگروه فنی آن تشکیل می‌شود و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به حمایت از تولید داخل از بومی‌سازی ۸۵۰ قطعه مورد نیاز بخش بندری و دریایی خبر داد و افزود: در تولید تجهیزات و تأمین قطعات اقدامات خوبی صورت گرفته است و به برخی فناوری‌ها ورود کرده‌ایم و در این مسیر از پتانسیل داخلی استفاده خواهیم کرد. در تجهیزات استراتژیک بخشی از تولید توسط تولیدکنندگان داخلی انجام می‌شود و در بخش دیگری با شرکت‌هایی مذاکره کرده‌ایم تا با ورود فناوری‌های نوین این بخش عملیاتی شود.

وی بیان کرد: نیازمند تعداد زیادی گنتری کرین هستیم و مجبوریم به واردات آن فکر کنیم چون تولید آن در داخل مقرون به صرفه نیست.

معاون مهندسی و توسعه آموزش زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه "اشاره کردید آمادگی همکاری با همه کشورهای دنیا را برای سرمایه‌گذاری در بنادر داریم که البته چند کشور در این زمینه استثنا هستند، آیا مذاکره با روس‌ها در این رابطه صورت گرفته است؟"، اظهار کرد: در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی این آمادگی در دو طرف است و جلسات مربوطه تشکیل می‌شود.

فتحی ادامه داد: بخشی از کار کارگروه‌های فنی مربوط به سازمان بنادر و بخش دیگری خارج از سازمان است و در واقع استراتژی‌های سیاسی کشورهاست. در خصوص بخشی که به سازمان بنادر ارتباط دارد کارگروه‌های فنی تشکیل شده و بیشتر با کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتباطات در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در رابطه با مشکلات مربوط به هندی‌ها در بندر چابهار و بلااستفاده ماندن برخی تجهیزات واردشده به این بندر توسط طرف هندی، اضافه کرد: با دیپلماسی‌های اخیر، بحث قرارداد با هندی‌ها در مرحله نهایی قرار دارد و با تکمیل و نهایی شدن آن مشکلات قرارداد برطرف خواهد شد.

تیمور بشیرگنبدی رییس اداره توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی نیز دراین‌باره گفت: جرثقیل‌های واردشده به بندر چابهار در شرف بهره‌برداری قرار دارد و با طرف هندی مشکلات حقوقی داریم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین