به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، هرویک یاریجانیان اظهار داشت: ایران یکی از کشورهایی است که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و به واسطه ظرفیتهای حمل و نقلی و ترانزیتی، پتانسیل بالایی برای تبدیل شده به هاب تجارت و ترانزیت منطقه را دارد.
وی با اشاره به وجود مرزهای خاکی، آبی و هوایی گسترده کشورمان و همچنین وجود مزیتهایی چون جزایر جنوبی و مناطق آزاد تجاری متعدد، توضیح داد: علاوه بر همه فرصتهایی که ایران در حوزه تجارت خارجی دارد، در داخل نیز فعالیت قریب به ۳ و نیم میلیون واحد صنفی، حوزه بازرگانی را به گستره وسیعی تبدیل کرده است که نیازمند مدیریت واحد و متمرکز است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان ادامه داد: ادغام وزارت صنعت ومعدن با وزارت بازرگانی از ابتدا تصمیمی اشتباه بود که تبعات منفی و آثار مخرب آن را تجربه کردیم و هرچه زودتر این اشتباه اصلاح شود، قطعا هم بخش بازرگانی و هم حوزههای صنعت و معدن آسب کمتری را متحمل خواهند شد.
وی در انتقاد به مخالفان جداسازی وزارت بازرگانی از وزارت صمت، گفت: استدلالهایی که مخالفان تفکیک به آن استناد میکنند، به گونهای است که گویا قرار است وزارت بازرگانی جدیدی ایجاد شود.
یاریجانیان در این خصوص توضیح داد: آن ها به گونهای از هجوم واردات و متوقف شدن تولید و تقابل تجارت با تولید سخن میگویند که گویی وزارتخانه جدید قرار است خارج از قوانین کشور و در مسیر تأمین منافع دیگر کشورها فعالیت کند، در حالیکه قطعا اینطور نیست و این وزارتخانه نیز تابع جمهوری اسلامی ایران، عضوی از بدنه دولت خواهد بود و وزیر بازرگانی نیز توسط رئیسجمهور کشور خودمان معرفی و نمایندگان مردم ایران به ایشان رای خواهند داد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز حوزه بازرگانی کشور فعال است و وزارت صمت متولی آن است، اظهارداشت: آنچه قرار است در آینده با تفکیک وزارتخانهها رقم بخورد دشمنی تجارت با تولید نیست، بلکه قرار است حوزه تجارت تخصصیتر مدیریت شود و چه بسا این مدیریت تخصصی برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور گام مؤثری باشد.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: آنچه به عنوان تضاد میان تولید و تجارت مطرح میشود در حوزه مدیریت کلان و سیاستگذاری این بخش است، به گونهای که یک وزارتخانه نمیتواند همزمان برای هر دو حوزه سیاستگذاری کند و وجود برخی تضادها موجب بروز اختلال و اختلاف میشود.
وی افزود: همانگونه وزارت صنعت تصمیمی اتخاذ نمیکند که به تجارت کشور آسیب بزند، وزارت بازرگانی هم در آینده علیه تولید و صنعت داخلی قدم بر نمیدارد و سیاستهای تجارت خارجی کشور با لحاظ کردن منافع ملی با تأکید بر حمایت از تولید اتخاذ خواهد شد.
یاریجانیان همچنین به افرادی که از کشورهای دیگر مثال میآورند انتقاد کرد و توضیح داد: متاسفانه برخی افراد بدون اینکه به ریشه مسائل توجه کنند و فقط برای اینکه سندی برای مخالفتهای خود ارائه دهند، برخی کشورها را مثال میزنند که وزارت بازرگانی آنها مستقل نیست و مانند شرایط حال حاضر ایران، حوزه بازرگانی با حوزههایی دیگر وزارتخانهای مشترک دارند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهارداشت: کشورها بر اساس نیاز، اهمیت و گستردگی یک حوزه اقدام به ایجاد وزارتخانه میکنند چنانکه کشور برزیل وزارت ماهیگری و آبزیان دارد، هندوستان وزارت یوگا، ونزوئلا وزارت زندانها، ترکیه وزارت ارتباط با اتحادیه اروپا و نیجریه وزارت حیوانات دارد که اگر در شرایط اقتصادی و اجتماعی این کشورها ریز شویم علت وجود چنین وزارتخانههایی را متوجه میشویم.
یاریجانیان با تأکید براینکه ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی و ظرفیتهای اقتصادی، در حوزه بازرگانی دارای مزیتهای قابل توجهی است، افزود: داشتن وزارتخانه بازرگانی تخصصی برای کشوری با این ظرفیتها و اقتصادی که برای گذر از وابستگی به درآمد تک بعدی نفت و توسعه صادرات غیرنفتی برنامهریزی دارد، یکی از واجبترین و بنیادیترین اقدامات است.
وی در پایان گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت موضوع و برای تحقق اهداف تجاری کشور به تفکیک وزارت صمت و ایجاد وزارت بازرگانی مستقل رای دهند.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست