به گزارش اقتصادنامه، وضعیت رو به رشد اقتصادی ایران دقیقا یک سال قبل از روی کار آمدن جمهوریخواهان در ایالاتمتحده را به یاد دارم، رفت و آمد تعداد زیاد هیاتهای تجاری به کشور، توافقات صورت گرفته برای سرمایهگذاری خارجی، ثبات نرخ ارز، روند کاهشی نرخ بهره و... همه نشانگر این بود که کشور نهتنها از سراشیبی نجات یافته، بلکه در مسیر توسعه نیز قرار گرفته است. اما به محض اینکه اوضاع داخلی مقداری بهبود یافت و دولت از زیر فشار سیاسی خارج شد، قبل از فشارهای خارجی، سیاسیکاریها و بعضا مداخلات بیدلیل دولت و گروههای سیاسی در فضای اقتصادی آغاز شد. در آن زمان هم پیشبینی میشد که بعید نیست، دولت بعدی ایالاتمتحده، مسیر توسعه ایران را با اختلال روبهرو کند، بنابراین فرصت زیادی برای بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد زیرساختها نداریم. بالاخره شرایط بار دیگر برای ما تکرار شد و این بار اولی نیست که کشور درگیر تحریم میشود، البته مشخص است که فشار تحریمها مشکلات اقتصادی را بیشتر خواهد کرد. اما ما باید دنبال راهکار باشیم. هنوز هم دیر نشده است و بیشک با اندکی درایت بیشتر میتوان بسیاری از مشکلات را حل کرد. تمام مشکلات قابل حلوفصل است و راهکار دارد، اگر تنها بپذیریم که اندکی بیندیشیم و مشورت کنیم.
مهمترین مساله درحالحاضر انسجام و انضباط اجتماعی و اقتصادی است، انسجامی که از روی تعصب و صرفا سیاسی نیست. بخشهای مختلف کشور اعم از مردم، مسوولان دولتی و فعالان اقتصادی در وضعیت فعلی کشور مسوولیتهایی دارند و باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند. در شرایطی که جمهوریخواهان آمریکایی وحدت و افزایش نارضایتی اجتماعی در ایران را هدف گرفتهاند و سعی در ایجاد انشقاق در میان مردم دارند، شاید در شرایط کوتاهمدت چند ماهه اصلیترین وظیفه به دوش مردم است. یعنی ابتدا بر هرچیز بهرغم جو روانی در بازار، مردم باید از سفته بازی دست بردارند.
دولت نیز باید در بخش خارجی با تکیه بر پتانسیل دیپلماتهای وزارت امور خارجه در مذاکره با کشورهای اروپایی بیش از پیش تلاش کند و با هدف کمک به تقویت اقتصاد، توجه کشورهای اروپایی را به ایران افزایش دهد. ایجاد ارتباطات جدید با کشورهای اروپایی یکی از مهمترین نکاتی است که بخشخصوصی نیز میتواند در این زمینه مشارکت خوبی داشته باشد. همچنین دولت و سایر قوا بهعنوان سیاستگذارانی که همواره در کانون توجه هستند، باید با دوری از هیجانات، دچار تصمیمات مقطعی و خلقالساعه مغایر با برنامههای بلندمدت و منافع بخشخصوصی نشوند و هرچه سریعتر اختلافات دیدگاهی خود را کنار گذاشته و تمام همت خویش را بهکار گیرند تا با حکمرانی صحیح، مداخله خود را در اقتصاد به حداقل رسانده و بیش از پیش به بخشخصوصی اعتماد کنند. سادهسازی، کاهش و حذف مقررات و قوانین و دستورالعملها و رویههای زائد و مانع کسبوکار شاید کلیدیترین اقدام دولت در مقابله با فشارهای اقتصادی است. اما فارغ از تمامی مسائل یادشده، تصمیم حیاتی و کلیدی دولت و سایر قوا در سپردن امور اقتصادی به بخشخصوصی است، بهترین و البته سختترین تصمیمی که تاکنون عدم اجرای آن لطمات زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است. اما بهنظر میرسد دولت بیش از این نباید به مدیریت و ساماندهی اقتصاد اصرار کند. اگر امروز نیز در این تصمیم تاخیر کند، شاید دیگر راهی برای ماندن در مسیر توسعه پیشروی کشور نباشد. مدیران، سیاستگذاران و تمام مسوولان قوای سهگانه باید بیش از هر دورهای جامعه اقتصادی را در جریان تصمیمات خود قرار دهند و از مشورت بخشخصوصی و در راس آن اتاقهای بازرگانی و تشکلها استفاده کنند تا بتوانند دوباره میان بخشخصوصی اعتمادسازی کنند، اعتمادی که در سالهای اخیر بنابر دلایل متعدد خدشهدار شده است.
تجربه نشان داده است نهتنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورها، بخشخصوصی میتواند فارغ از جهتگیریهای سیاسی و حداقل در سطح خرد به تجارت و سرمایهگذاری بپردازد. دستگاه دیپلماسی کشور نیز باید بتواند از این پتانسیل بزرگ استفاده کند و در تمامی کشورها و سفارتخانهها از فعالان اقتصادی دعوت کند تا پیام همکاری اقتصادی را به سایر کشورها ارائه کنند. اتاقهای بازرگانی و تشکلهای اقتصادی با ارتباطات کاری خود با سایر کشورها میتوانند پیام صلح و دوستی و همکاریهای اقتصادی ایران را به کشورهای دیگر برسانند و مانع تزریق هرگونه تفکر سیاسی به فضای کسبوکار شوند. بیشک اگر مردم در گام اول بتوانند با کنترل اوضاع و بهدور از هیجانات آرامش جامعه را حفظ کنند؛ دولت نیز با همکاری با سایر قوا به تقویت زیرساخت فضای کسبوکار و کاهش مداخلهگری در اقتصاد بپردازد، بخشخصوصی و اتاقهای بازرگانی و تشکلها میتوانند در اندک زمانی بهعنوان اصلیترین تنظیمکننده اقتصاد به کمک دستگاه دیپلماسی دولت به بهبود شرایط اقتصادی کمک کنند.
هومن حاجیپور، معاون کسبوکار اتاق تهران
منبع: دنیای اقتصاد
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست