به گزارش اقتصادنامه، پس از طی دوره ایی چند ساله، طراحی و تولید این محصول در اواخر سال ۱۴۰۰ به منظور افزایش طول عمر پلتفرم ایکس ۲۰۰ بررسی و با تکیه بر توان داخلی و پس از انجام تست های موفقت آمیز عملکردی و دوام در دستور کار قرار گرفت.
موتور جدید دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ و قابل ارتقاء به یورو ۶ است و مصرف سوخت آن مطابق با الزامات قانونی تعریف شده است؛ این موتور بر روی دو خودروی کوییک GX و ساینا نهایی و در حال عرضه است.
موتور M۱۵i نسبت به نسل قبلی خود تغییراتی نظیر افزایش بازدهی، توان موتور و کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته است؛ این تغییرات در قطعات اصلی موتور شامل منیفولد هوا، منیفولد دود، سرسیلندر، پیستون و رینگ، یاتاقان های ثابت و متحرک موتور، ماژول VVT و تغییراتی در بلوک سیلندر جهت نصب بر روی محصولات گروه ایکس ۲۰۰ اعمال شده است. همچنین با توجه به این تغییرات، توان موتور به ۹۰ اسب بخار و گشتاور موتور به ۱۳۷ نیوتن متر رسیده است.
لازم به توضیح است بیش از ۸۰ درصد قطعات این موتور ساخت داخل است و تمامی نمونه های تولیدی با همکاری زنجیره تامین داخلی و با بهره مندی از زیرساخت های تولید داخل صورت گرفته است.
گفتنی است: طی سال جاری ۸۴۰۰ دستگاه خودرو کوییک GX و ساینا با موتور M۱۵i تولید شده است و ظرفیت تولید این موتور بر اساس زیر ساخت های تامین تا پایان سال به تولید ۸۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست