سه شنبه 29 خرداد 1403 شمسی /6/18/2024 4:43:22 PM

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در زمان تصدی گری دولت سیزدهم، ضمن افزایش درآمدهای مالیاتی، روند چانه زنی میان مودی و مالیات ستان به شدت کاهش یافت که نوید بخش اقداماتی سازنده است.
چانه‌زنی مالیاتی کاهش یافت/ نباید به نفت وابسته باشیم

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به ضعف تاریخی در حوزه نظام مالیاتی اظهار کرد: این ضعف به ساحت قجری-پهلوی باز می‌گردد. از حدود ۱۰۰ سال پیش تا امروز کشور را با نفت اداره می‌کنیم و این ضعف ساختاری و نهادی در تأمین مالی دولت، نیازمند اصلاح است. چراکه تورم‌های دو رقمی به وابستگی به درآمدهای نفتی باز می‌گردد.

وی در مصاحبه رادیویی با بیان اینکه سال‌هاست در جهت ترمیم این ضعف اقدام نکرده‌ایم، گفت: دولت نیازمند درآمد است و وقتی نفت به فروش رفت، درآمدها زیاد شد و در زمان تحریم با کسری بودجه رو به رو شدیم. همچنین فروش ارزی نفت، در ساختار تولید نمایان شده و دولت‌ها تولید را به اعطای یارانه‌ها معتاد کرده و عملاً اشکالاتی را دامن زده‌اند.

موحدی با اشاره به اینکه تحریم بسیار برای کشور مضر بوده، در عین حال گفت: در برخی سال‌ها به سمت نظام مالیاتی حرکت کردیم چون فاقد درآمد نفتی بوده‌ایم.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: اگر بخواهیم همچون ۱۰۰ سال گذشته به نفت وابسته باشیم، مضرات و صدمات و لطمات بیشتری به اقتصاد کشور خواهد زد.

وی تصریح کرد: قرار نیست امروز هم مانند مالیات ستانی ضعیف ۱۰۰ سال گذشته اقدام کنیم که در این صورت موضوع بسیار خطرناک می‌شود. در این بین مشکل مردم با میزان وصول مالیات و نیز ترکیبات وصول آن است چون عادلانه، شفاف و درست و بایسته نیست.

به گفته موحدی، برای افزایش درآمدهای مالیاتی نباید به شکل گذشته به صورت سنتی عمل کنیم بلکه مالیات ستانی باید با تحول مواجه شود؛ از این رو در دو سه سال اخیر ضمن افزایش مالیات، با تغییر در فرایندهای مالیات ستانی مواجه شدیم و در این صورت کاهش چانه زنی میان مودی و مالیات ستان شکل گرفته که باید به حداقل برسد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین