سه شنبه 29 خرداد 1403 شمسی /6/18/2024 4:47:33 PM
  • گروه مطلب:| خبر| انرژی| فارسی|
  • کد مطلب:82524
  • زمان انتشار:چهارشنبه 23 خرداد 1403-13:50
  • کاربر:

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اجرایی‌شدن اقدام‌های نه‌گانه در این شرکت برای مبارزه با قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی خبر داد.
اقدام‌های ۹گانه برای مقابله جدی با قاچاق سوخت در کشور

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، جعفر سالاری‌نسب دراین‌باره بیان کرد: تخصیص منطقی سهمیه جهاد کشاورزی مبتنی بر سطح زیر کشت، بازنگری حساب کاربری برخی ارگان‌های غیرمسئول در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف)، تخصیص سوخت به نیروگاه بر اساس بازده، ارائه سهمیه تنخواه به ناوگان دیزلی، تخصیص نفت‌گاز در مسیر بر مبنای اطلاعات برخط الکترونیکی اسناد حمل، توزیع کارت هوشمند سوخت ناوگان ترانزیت، عرضه الکترونیکی گاز مایع و محاسبه سوخت داخل باک وسایل نقلیه خروجی از مرز بر مبنای باک پر، از اقدام‌های بسیار مهم این شرکت در دولت سیزدهم برای مبارزه با قاچاق سوخت بوده است.

وی افزود: آمار سطح زیر کشت هر استان از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام و پس از هماهنگی با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سهم سوخت موردنیاز برای انجام عملیات زراعی و باغی به تفکیک هر استان به‌صورت مکتوب به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ و سرانجام سقف سهمیه سوخت هر استان در «سدف» اعمال شد و توزیع سهمیه به تفکیک شهرستان به‌منظور مدیریت مصرف سهمیه در اختیار سازمان‌های جهاد کشاورزی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌های اعلامی از سوی وزارت نیرو ۳۹ درصد است، تأکید کرد: همچنین به‌منظور جلوگیری از صدور بارنامه‌های جعلی، کنترل سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها بر مبنای راندمان در دستور کار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت و پس از برگزاری جلسات مشترک با حضور نمایندگان شرکت توانیر و شرکت ملی پخش، بازده هر نیروگاه بررسی و ازسوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وزیران نفت و نیرو ابلاغ شد و شیوه‌نامه در حال اجرای مشترک دو وزارتخانه قرار دارد.

سالاری‌نسب با اشاره به اینکه به‌منظور بهبود فرایندهای تخصیص سهمیه به ناوگان دیزلی، حذف سهمیه پایه وفق مصوبات مربوطه در دستور کار کارگروه ملی پیمایش قرار دارد، افزود: در این حوزه به‌منظور تأمین سوخت موردنیاز بخشی از ناوگان که عملکرد از گذشته را ندارند، پس از نشست‌های کارشناسی متعدد، مقدار سهمیه تنخواه تعیین و اقدام‌های فنی و تخصصی برای اعطای آن به این ناوگان انجام شد که هم‌زمان با کاهش و حذف تدریجی سهمیه پایه، سوخت تنخواه به ازای هر کاربری قابل واگذاری خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به طرح تخصیص نفت‌گاز در مسیر بر مبنای اطلاعات برخط الکترونیکی اسناد حمل، گفت: شیوه اجرای این طرح به این صورت است که داده‌های هر بارنامه به‌صورت برخط به مرکز داده شرکت ملی پخش فرآورده‌ای نفتی اعلام و طبق سند مشخص به وسیله نقلیه مربوطه، مطابق با جدول پایگاه قواعد، سهمیه سوخت اختصاص می‌یابد. اجرای این طرح به‌صورت آزمایشی از مبدأ بندرعباس به سراسر کشور انجام شده است که در صورت اجرای موفقیت‌آمیز و رفع چالش‌های احتمالی تخصیص، به‌طور سراسری عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: با تشکیل تیم پایشی مشترک با پلیس امنیت فراجا، اسناد حمل غیرواقعی و صوری شناسایی و افزون بر آن، طرح توزیع کارت هوشمند سوخت ناوگان ترانزیت اجرایی شد.

سالاری‌نسب اختصاص ۲۵ هزار فقره کارت هوشمند سوخت ناوگان ترانزیتی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ایجاد وب‌سرویس آنلاین بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان راهداری به‌منظور تخصیص سهمیه را از دیگر اقدام‌ها در این حوزه برای مبارزه با عرضه خارج از شبکه خواند و گفت: هم‌اکنون ۲۴ هزار و ۹۷۲ کارت هوشمند سوخت در بخش ناوگان خارجی نفت‌گازسوز فعال است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین