سه شنبه 29 خرداد 1403 شمسی /6/18/2024 4:39:26 PM
رسوب فساد در فوتبال؛ آیا بورس می‌تواند مستطیل سبز را پاک کند؟

پرونده تخلفات باشگاه مس‌رفسنجان مهم‌ترین اتفاق این روزهای فوتبال ایران است. بعد از بازداشت چند نفر از ارکان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در بحث فسادهای رخ‌داده در این باشگاه، حالا احتمال سقوط نماینده رفسنجان به لیگ یک مطرح شده‌ است. 
فیلتر فوتبالی شفافیت

اتفاقات حادث‏‏‏‏‌شده این‌چنینی و فسادهایی که در دل نهادهای مختلف از شرکت‌های خصوصی گرفته تا باشگاه‏‏‏‏‌های فوتبال رخ می‌دهد، همگان را به این نتیجه می‌رساند که فقدان شفافیت سبب می‌شود تا در زمینه‏‏‏‏‌های مختلف، فسادهای گوناگونی شکل بگیرد.

ورود سهام شرکت‌ها و باشگاه‏‏‏‏‌ها به بازار سرمایه موجب ارتقای شفافیت می‌شود و از وقوع رخدادهای این‌چنینی جلوگیری می‌کند.
علی عبدالمحمدی : نظارت سازمان بورس اوراق‌بهـــادار درخصوص عملکرد شرکت‌ها و گزارش‌های مالی آنها سبب افزایش شفافیت و دقت در اطلاعات شرکت‌ها می‌شود. طبیعی است که هرچه این نظارت‌ها دقیق‌تر و کارآمدتر باشد، عملکرد شرکت‌ها شفاف‌تر و قابل‌اعتمادتر خواهد بود. سازمان بورس باید بتواند به وسیله ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، اعتماد و شفافیت را به شرکت‌ها دیکته کند.

لازم است سازمان به وسیله الزامات، مقررات و ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، شفافیت اطلاعات مالی را به شرکت‌های بورسی و همچنین شرکت‌های تابعه آن دیکته کند تا اطلاعات و گزارش‌های شرکتی از قابلیت اتکا و اعتماد برخوردار شوند.

حتی اگر مواردی وجود دارد که در اطلاعات شرکت‌ها ابهام یا اشکالی وجود دارد، از انتشار آنها جلوگیری شود و به فعالان بازار سرمایه در این‌خصوص اطلاع‌رسانی شود تا از انتشار اطلاعات نادرست پیشگیری شود.

نقش بورس در بهبود شفافیت باشگاه‌‌‌‌‌ها
در دنیای امروز بخش ورزش از نظر اقتصادی اهمیت زیادی داشته و فعالیت‌های اقتصادی در این بخش تاثیر زیادی بر شاخص‌های اقتصادی کشورها از جمله اشتغال و رشد اقتصادی دارد. در کشور ما نیز اگرچه هنوز ورزش جایگاه اقتصادی خود را نیافته، تاثیر آن بر اقتصاد کشور انکارناپذیر است. در ایران ورزش فوتبال نسبت به سایر رشته‌‌‌‌‌های ورزشی شاخص‌‌‌‌‌تر بوده و گردش مالی که در آن جریان دارد، دارای ابعاد وسیعی است.

این مساله ضرورت ایجاد انضباط مالی، افزایش کارآیی و سودآوری و توسعه بخش فوتبال را که از آثار آن افزایش اشتغال است عیان می‌سازد. برای رسیدن به اهدافی نظیر شفافیت در فعالیت شرکت‌ها، ضروری است زمینه‌‌‌‌‌های لازم برای تامین شرایط ورود به بازار سرمایه توسط باشگاه‌‌‌‌‌های فوتبال حرفه‌‌‌‌‌ای فراهم شود و این باشگاه‌‌‌‌‌ها برای افزایش شفافیت وارد بورس شوند.

با توجه به شاخص‌های مربوطه می‌توان گفت بهترین راه کنترل هزینه‌ها و افزایش درآمدهای باشگاه‌‌‌‌‌ها ورود آنها به بورس است. بررسی‌‌‌‌‌های محققان نشان می‌دهد که اداره شرکتی باشگاه‌‌‌‌‌های فوتبال، علاوه‌بر بهبود معیارهای اداره باشگاه‌‌‌‌‌ها، سبب‌شده تا باشگاه‌‌‌‌‌ها با شفاف‌سازی اطلاعات مدیریتی و مالی خود، سود بیشتری به‌دست‌‌‌‌‌ آورند. دلیل این موضوع آن است که حامیان مالی و هواداران از باشگاهی که اطلاعات شفاف و روشن‌‌‌‌‌تری داشته‌باشد، حمایت مالی بیشتری به‌عمل می‌‌‌‌‌آورند.
همچنین باروس در تحقیقی که در سال‌۲۰۰۶ در مورد وضعیت فوتبال کشور پرتغال انجام داد، اظهار کرد که به‌منظور افزایش پاسخگویی و مسوولیت‌‌‌‌‌پذیری مالی و اداره باشگاه‌‌‌‌‌ها، بهبود شفافیت مالی و اداره حرفه‌‌‌‌‌ای باشگاه‌‌‌‌‌ها لازم است که تمامی باشگاه‌‌‌‌‌های حرفه‌‌‌‌‌ای فوتبال وارد بازار سهام شوند. ورود باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فوتبال به بورس این امکان را فراهم می‌کند تا باشگاه‌‌‌‌‌ها بتوانند منابع مالی مورد‌نیاز برای توسعه فعالیت‌ها همچون ساخت و توسعه استادیوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، توسعه فعالیت‌های جاری، سرمایه‌گذاری در پرورش جوانان و... را تامین کنند و شرایط باشگاه را بهبود ببخشند. این امر باعث می‌شود تا مسیر باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاری، درآمدزایی و پیشرفت و توسعه در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی و عملکرد ورزشی هموار شود.

بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد ورود باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فوتبال به بورس و تغییر حاکمیت شرکتی آنها باعث بهبود اداره باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شده و همچنین به‌دنبال شفاف‌سازی اطلاعات مدیریتی و مالی، باشگاه سود بیشتری کسب کرده‌است. پذیرش در بورس‌های اوراق‌بهادار نیازمند برآوردن الزاماتی است که باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فوتبال نیز مانند سایر شرکت‌های پذیرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده باید آنها را رعایت کنند.

بررسی الزامات پذیرش باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فوتبال در بورس‌های اوراق‌بهادار معتبر دنیا همچون بورس‌های ایتالیا، فرانکفورت، آمستردام و استانبول نشان می‌دهد این باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌توانند در هریک از بازارهای معاملاتی بورس مربوطه پذیرفته شوند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین