سه شنبه 29 خرداد 1403 شمسی /6/18/2024 5:17:48 PM
  • گروه مطلب:| خبر| مسکن| فارسی|
  • کد مطلب:82565
  • زمان انتشار:شنبه 26 خرداد 1403-13:55
  • کاربر:

دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات با بیان این‌که ۱۶۵۰۰ بنگاه املاک کشور غیرمجاز هستند، گفت: استان تهران ۸۰۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز دارد.
تهران ۸۰۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز دارد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، یاسر دستمالچیان یادآور شد: بر اساس مصوبه‌ جلسه شورای‌عالی مسکن، وزارت کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت دادگستری و تعزیرات حکومت، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، اتاق اصناف و فرماندهی نیروی انتظامی در تمامی استان‌ها با اولویت مراکز استان و شهرهای جدید مسئولیت یافتند تا نسبت به ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک اقدام کند.

وی افزود:‌اردیبهشت سال قبل با شروع فصل اجاره‌بها، گشت‌های نظارت بر عملکرد بنگاه‌های مشاور املاک تشکیل و اولین اقدام این گشت از شهر پردیس آغاز شد و در سایر شهرها و بیشتر در مراکز استان تداوم یافت.

به گفته وی، نتیجه بررسی این کارگروه و اقداماتی که برای این مصوبه توسط کارگروه ساماندهی بنگاه‌های املاک انجام شد شامل ۱۰۴ هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک معاملات کشور، حدود ۸ هزار پلمب و اخذ حدود ۳۰۰ میلیاردتومان جریمه تعزیراتی می‌شود.

دستمالچیان با بیان اینکه کل بنگاه‌های معاملات املاک در سطح کشور حدود ۱۸۵ هزار واحد است،‌گفت: از این تعداد ۱۶۵۰۰ بنگاه غیرمجاز هستند.این رقم کمتر از ۱۰ درصد است اما روی ۹۰ درصد بنگاه‌هایی که مجوز دارند و مالیات پرداخت می‌کنند، اثر گذاشته و همان بنگاه‌ها نسبت به این موضوع معترض بودند.

وی تصریح کرد: بنگاه‌های معاملات املاک با مراجعه به سامانه درگاه ملی مجوزها می‌توانند حداکثر در دو هفته با داشتن پروانه تخصصی، مدرک تحصیلی دیپلم و گواهی عدم سوء پیشینه، مجوز کسب را دریافت کنند. با تلاش‌های دولت سیزدهم فرایند اخذ مجوز بنگاه‌های معاملات املاک از حدود ۲ سال به حدود ۲ هفته رسیده است.

دبیر کارگروه بازار املاک و مستغلات اضافه کرد: پلیس اماکن طبق قانون می‌تواند با صدور اخطار و مهلت ۱۵ روزه به بنگاه‌های مشاور املاک غیرمجاز نسبت به پلمب و تعطیلی بنگاه اقدام کند. همچنین سازمان تعزیرات حکومتی نیز مکلف به ایجاد شعب رسیدگی خارج از نوبت است.

دستمالچیان بیان کرد: استان‌هایی که هم اکنون بیشترین تعداد بنگاه‌های غیرمجاز را دارند شامل استان تهران با حدود ۸ هزار بنگاه معاملات املاک غیرمجاز، خراسان رضوی با ۲ هزار بنگاه غیرمجاز، مازندران و خوزستان هرکدام با داشتن هزار بنگاه غیرمجاز و قم با ۸۰۰ بنگاه غیرمجاز است.

وی تصریح کرد: با ساماندهی بنگاه‌های غیرمجازی که در ۵ استان هستند تعداد بنگاه‌های غیرمجاز در سطح کشور به زیر ۳ هزار بنگاه غیرمجاز کاهش می‌یابد. بنابراین انتظار این است تا پلیس اماکن وارد کار شود و نسبت به پلمب واحدهای غیرمجاز اقدام کنند.

دستمالچیان ادامه داد: در برخی از استان‌ها نیز بنگاه‌های غیرمجاز کمتر از۱۰۰ واحد است که شامل استان‌های مرکزی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ایلام، قزوین، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، زنجان، گلستان است.

دبیر کارگروه بازار املاک و مستغلات گفت: ضرورت دارد تا متقاضیانی که به بنگاه‌های مشاور املاک مجوز دار مراجعه می‌کنند، قرارداد خود را ثبت کنند، زیرا در غیر این صورت چنانچه همین قرارداد در بنگاه دیگری ثبت رسمی شود ملاک عمل خواهد بود.

وی با بیان اینکه ماه‌های خرداد، تیر و مرداد طرح تشدید نظارت بر بنگاه‌های مشاور املاک به جهت فصل نقل و انتقالات است از مردم خواست تا قراردادهای اجاره خود را در بنگاه‌های معاملات املاک مجوزدار ثبت کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین