سه شنبه 12 تير 1403 شمسی /7/2/2024 7:58:00 PM

ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بسته ویژه حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف کرده و آنها را برای جذب پروژه به صنایع بزرگ معرفی می‌کند.
اعطای بسته ویژه حمایتی فناوری‌های اتصال‌پذیری به دانش‌بنیان‌ها

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، در آخرین روزهای بهار ۱۴۰۲، گام موثری در معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف حمایت همه‌جانبه از توسعه و نوآوری در زمینه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات برداشته شد و ستاد جدیدی با همین عنوان شکل گرفت.

ارتباطات نسل جدید، امنیت سایبری، هوشمندسازی، ارتباطات کوانتومی، فناوری ماهواره و سنجش از راه دور، حوزه‌های فعالیت ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات هستند و عموم مردم، دانش‌آموزان، دانشگاهیان، شرکت‌ها و هسته‌های فناور مخاطبان آن محسوب می‌شوند.

این ستاد در سراسر کشور با مأموریت و هدف محوری کمک به گروه‌های فناور، کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع مشکلات مادی و معنوی آنان خدماتی را نیز ارائه می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های ویژه‌ ستاد برای حمایت از فعالیت‌‎های هسته‌های نوپا و فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ، اظهار کرد: هسته‌های فناور، استارتاپ‌ها یا گروه‌های دانشجویی و دانشگاهی‌ هستند که برای توسعه محصول یا خدمت فناورانه، دور هم جمع شده‌اند و علاوه بر اینکه می‌توانند از مشاوره‌های کسب و کار بهره‌مند شوند، چنانچه طرح‌های مشترک بین صنعت و دانشگاه از طریق آنها انجام شود و یا با نهادهای توانمند بین‌الملل همکاری داشته باشند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

«سید محمد کرباسی» در خصوص حمایت ستاد از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این شرکت‌ها به تولید محصولاتی بر مبنای فناوری می‌پردازند و بعد از دریافت تأییدیه دانش‌بنیانی از مزایای متعددی بهره‌مند می‌شوند که از جمله این مزایا می‌توان به پذیرش بودجه‌های اعتبار مالیاتی از صنایع بزرگ در قالب طرح‌های تحقیق و توسعه یا سرمایه‌گذاری، دریافت تسهیلات مختلف از معاونت علمی و فناوری و یا همکاری با سرباز نخبه‌هایی که تمایل دارند در حوزه‌های فناورانه مشغول به کار شوند اشاره کرد.

کرباسی ادامه داد: علاوه بر این، ستاد برای حل معضلات و چالش‌‎هایی که شرکت‌ها و هسته‌های فناور با آنها مواجه هستند نیز حمایت‌های دیگری را در نظر گرفته است؛ از پیگیری استقرار در پارک‌های علم و فناوری گرفته تا معرفی به نهادها و صنایع برای جذب پروژه و حمایت از حضور در رویدادها، فراخوان‌ها و پاویون‌های نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، این ستاد در تعامل با صنایع بزرگ، چالش‌ها و نیازها را شناسایی کرده و در ادامه برای حل چالش‌های فناورانه آنها خدماتی مثل برگزاری رویدادهای فن‌چالش، معرفی شرکت دانش‌بنیان و هسته‌های فناور توانمند و پیگیری اعطای اعتبار مالیاتی در دو حوزه تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهد.

او اتصال‌پذیری را به معنای ایجاد ارتباط بین اشیاء و هوشمندسازی حوزه‌های مختلف از جمله صنایع، معادن و کشاورزی و دیگر بخش‌ها دانست و افزود: حوزه‌هایی که به بحث اتصال‌پذیری و ارتباطات بیشتر مربوط می‌شود عمدتا شامل زمینه‌هایی از جمله حوزه‌های مهندسی برق، مخابرات، الکترونیک، رایانه و به صورت ویژه فناوری‌های ارتباطات نسل جدید همچون نسل پنجم و ششم اینترنت است.

کرباسی، حوزه ارتباطات کوانتومی، ارتباطات ماهواره‌ای و زنجیره‌ای را که به فناوری‌های ماهواره و امنیت سایبری و همچنین اینترنت اشیاء مربوط می‌شود، از دیگر علوم وابسته به این حوزه نام برد.

اهمیت هوشمندسازی در بخش کشاورزی

کرباسی، رصد و شناسایی زیست‌بوم فناوری در حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات را ماموریت اصلی این ستاد برشمرد و یادآور شد: در همین راستا، در حال پیگیری هوشمندسازی هستیم و معتقدیم به کمک این فناوری می‌توان بسیاری از اقدامات را توسعه داد و بسیاری از مشکلات مهم کشور را رفع کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات با اشاره به کاربردهای مهم هوشمندسازی در بسیاری حوزه‌ها به خصوص کشاورزی، گفت: هوشمندسازی مقوله گسترده و پیچیده‌ای است و یکی از مهم‌ترین بحث‌های آن بازار و اقتصاد است. امروزه هوشمندسازی بخش کشاورزی در دنیا به دلیل جمعیت در حال گسترش جهان، تقاضای روزافزون تولید و عملکرد بیشتر محصول، نیاز به استفاده بهینه از منابع طبیعی، افزایش استفاده و پیچیدگی فناوری اطلاعات و ارتباطات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین