به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، افزایش سهم تجاری در بازار بینالمللی یکی از اهدافی است که دولتها برای توسعه بخش تولید دارند. در سالهای نه چندان دور حتی به دست آوردن بازار برای کالاها منجر به مناقشه میشد.
بازار تقاضا یکی از بسترهای رشد اقتصادی و توسعه صنعتی بوده که کشورها را به سوی بازارهای فرا مرزی هدایت میکند.
تولید فرآوردههای لبنی کشور در چند سال اخیر روند افزایشی داشته و بخشی از این محصولات مازاد بازار محسوب میشوند؛ بنابراین گسترش بازارهای خارجی میتواند کمکی برای رشد اقتصادی و تأمین منابع مالی بیشتر برای توسعه فعالیتهای تولیدی باشد.
در حال حاضر عمده مقاصد صادراتی لبنیات کدام کشورها هستند؟ در دو ماهه نخست سال ۵ کشور عراق با ۵۲.۶ درصد، پاکستان ۱۸.۴ درصد، افغانستان ۱۰.۱ درصد، آذربایجان ۴.۵ درصد و امارات متحده عربی ۴.۳ درصد نزدیک به ۹۰ درصد از حجم صادرات لبنیات ایران را به خود اختصاص دادهاند.
مقصد عراق با وجود کاهش ۱۵.۱ درصدی حجم صادرات در دو ماهه نخست ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته همچنان بیش از نیمی از صادرات لبنیات ایران را به خود اختصاص داده است و مقصد اول صادرات لبنیات ایران به شمار میرود.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست