يکشنبه 18 شهريور 1403 شمسی /9/8/2024 4:37:24 AM
"طیب‌نیا" و چند پرسش؟

۱. دستاوردِ تورم تک رقمی و رشد اقتصادیِ دو رقمی در دولتِ نخستِ حسن روحانی، محصولِ عملکرد بانک مرکزی و سیاست‌های پولی و بانکی آن نهاد است و هیچ ربطی به وزارت اقتصاد به‌ویژه وزیر وقتِ اقتصاد، علی طیب‌نیا، ندارد و وظیفه‌ای است بر گردنِ بانکِ مرکزی.
چرا علی طیب‌نیا را دولتمرد نمی‌دانیم؟

۲. نامِ واقعی وزارت اقتصاد در ایران، وزارتِ برخی امور اقتصادی‌ست و وزیرِ اقتصاد عملا نقشی تعیین کننده در کنترلِ تورم، بهبودِ رشد اقتصادی و سایر شاخص‌ها ندارد.

۳. مصادره به مطلوب کردنِ دستاورد تورم تک رقمی و رشد اقتصادی دو رقمی مرهون تلاش‌های ولی‌‌الله سیف، رئیس کلِ وقتِ بانک مرکزی و شورایِ هماهنگی اقتصادیِ آن زمان به ریاست محمدعلی نجفی و دبیریِ مسعود نیلی و اقتصاددانان و صاحب‌نظرانی چون حسن درگاهی و علینقی مشایخی بود.

۴. در زبانِ پهلوی که ریشه زبانِ پارسی‌ست واژه‌ای با نامِ رِوی "revi" وجود دارد که به‌معنی سخن‌چین است. کسی که رِوی است نمی‌تواند رازدارِ خوبی باشد و قابل اطمینان نیست. به گواهِ بسیاری از اعضای هیاتِ دولتِ حسن روحانی، علی طیب‌نیا، مصداقِ بارزِ فردی رِوی است که درددل‌هایِ برخی از وزرا را به وزرای دیگر انتقال می‌داد و نه‌تنها راز نگه‌دار نبود بلکه عملا باعث از بین بردنِ رفاقت‌‌ها و ایجادِ سوءتفاهم‌ها، میانِ اعضایِ هیاتِ دولت می‌شد.

۵. دلیل عدمِ بکارگیری از علی طیب‌نیا در دولتِ دومِ روحانی همین ویژگیِ اخلاقی او بود.

۶. نقل است که وقتی دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیرِ قانونی، مردمی و ملیِ ایران به دادگاه برده شد، هنگامی که علیه او تهمت‌ها و دروغ‌هایی گفته شد، به پا خواست و خطاب به دادگاه گفت: "لااقل استانداردهای دروغ گفتن را یاد بگیرید." این روایت ما را یادِ گفته‌هایِ اخیرِ علی طیب‌نیا می‌اندازد که ناجوانمردانه و به‌دور از انصاف، دستاوردهای تورم تک رقمی و رشد اقتصادی دو رقمی را دستاوردِ خود قلمداد کرد بدونِ آنکه اشاره‌ای به تلاش‌های بانک مرکزی و ستاد هماهنگی اقتصادیِ دولتِ نخستِ حسن روحانی و سایرِ اعضایِ تیمِ اقتصادی دولتِ وقت اشاره‌ای کند.

۷. در همین چند روز گذشته، طیب‌نیا در برخی محافلِ خصوصی نیز چنین رفتاری داشته و برخی خبرهایِ محرمانه در دلِ شورای راهبردی انتقال قدرت به دولت چهاردهم را به دیگران انتقال داده و باعثِ ایجادِ نگرانی‌هایی نزد رأی دهندگان به دکتر مسعودپزشکیان شده است.

۹. با چنین سابقه‌ای که از طیب‌نیا گفته شد، بهتر است دکتر مسعود پزشکیان، در مشاوره‌جویی، از طیب‌نیا تجدید نظر کرده و افرادِ رازدار و مَحرمی را کنار خود قرار دهد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین