پنجشنبه 29 شهريور 1403 شمسی /9/19/2024 8:00:32 PM

سرتیپِ پاسدار، متولدِ سال ۱۳۳۵، از فرماندهانِ جنگ، مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان در دولت حسن روحانی و رئیس پیشینِ هیات مدیرهِ شرکت ملی نفتکش ایران و معزول در دولتِ رئیسی.
و حالا حسین علایی؛ فرود از آسمان به طبقهِ دهمِ صمت

حسین علایی" را در فضای مجازی اینگونه معرفی کرده‌اند. فردی که گفته می‌شود به عنوان وزیر صمت در کابینه مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد شد.

در سیاست، اصلاح‌طلب است و در اقتصاد، مدافع بازارِ آزاد و سپردن امورِ تولیدی به بخش خصوصی.

در لیست ۱۱ نفرهِ شورای راهبری انتخابِ وزیران، نمرهِ بالایی کسب کرده و نامش به‌همراهِ اردشیر سعدمحمدی، محمدمسعود سمیعی‌نژاد و هشت تنِ دیگر در اختیارِ محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری، ارسال شده و حالا شانسِ بالایی برای تصدیِ وزارت صمت دارد.

مطرح شدنِ نامِ علایی در محافلِ سیاسی و اقتصادی با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی مواجه شده است.

مخالفانِ "علایی" معتقدند "بنایِ سناتور رضایی" در رژیم پهلوی، "کاخِ محلوجی" در دولت سازندگی، "ساختمانِ شماره یک وزارتِ صنایع و معادن" در دولت اصلاحات و "محله برو بیایِ سمیه" در دولت‌های پسین، نیاز به فردی متخصص و مسلط به بخش صنعت، معدن و تجارت دارد.

از نظر آنان این وزارت محتاجِ افرادی‌ست که مسائل کلان سه بخش را بداند و بتواند وزارتی که از راهِ درآمیختن چهار وزارتخانهِ دیگر به‌وجود آمده را مثل یک "فرمانده" مدیریت کند.

اما موافقان می‌گویند که او همان فرماندهِ گمشدهِ صمت است و می‌تواند با توجه به قدرت مذاکره و چانه‌زنی و بهره بردن از مزیتِ ریش سفیدی و احترامِ سیاسی، تولید و تجارت را به اهدافش برساند. اهدافی که در نهایت به رشد دو رقمی صنعت و معدن، ترازِ تجاری مثبت، واگذاریِ خودروسازها به بخشِ خصوصی و خروج دولت از قیمت‌گذاری سوق دهد.

از سویی دیگر کشور در شرایطی قرار دارد که به افرادِ مجرب و ژنرال‌گونه برای حلِ مشکلاتِ کلانِ هر بخشِ اقتصادی نیاز دارد نه مدیرانِ جوان و ناپخته که صرفا در دانشگاه مدارجِ علمی را کسب کرده اما در اجرا، قابلیتِ اجماع سازی برای بکارگیری معاونان و مدیرانِ قوی را ندارند. از این رو دیگر این وزارتخانه محل آزمون و خطا نیست و بهتر است فردی همراه با رئیس‌جمهوری و مجموعه نظام در وزارتِ صمت موردِ استفاده قرار گیرد.

در میانِ این همه استدلال‌ها در صورتِ معرفیِ سرتیپِ پاسدار علایی، آیا این مدیرِ نظامی و اجرایی، می‌تواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد و نظرِ فعالانِ تولید و تجارت را به خود جلب کند؟

پی‌نوشت: "پیریت" نام یک کانیِ معدنیست که شباهتِ زیادی به طلا دارد اما طلا نیست. اهلِ فن به آن "طلایِ بی‌خردان" می‌گویند. با چنین فلسفه‌ای که در نهادِ "پیریت" نهفته است، در این رسانه، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایِ نابخردانه را مورد نقد قرار می‌دهیم.


بررسی و پژوهش: پیریت

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین