جمعه 30 شهريور 1403 شمسی /9/20/2024 1:40:54 AM
چرا زرندی؟

پیریت: زنده یاد دکتر علی شریعتی نیم قرنِ پیش فلاسفه را "پوفیوزان تاریخ" می‌دانست. حالا که پنج دهه از آن گفتارِ معلمِ بزرگِ انقلاب می‌گذرد، می‌توانیم بگوییم "پوفیوزانِ تاریخ" در مقطع کنونی، افرادی هستند که به ناتوانی برخی کِسان آگاهند اما آنان را توانمند جلوه می‌دهند.
آیا سپردنِ سکانِ هدایتِ "صمت" به جوانانِ خام و کم‌تجربه به صلاح منافعِ ملی‌ست؟

خانم‌ها، آقایان؛ معرفی می‌کنیم: سعید زرندی، گزینه پیشنهادی وزارت صمت به رئیس‌جمهوری.

فردی که گفته می‌شود به‌عنوانِ جدی‌ترین گزینه برای هدایت ساختمانِ سمیه مدنظر بوده و از او خواسته‌اند تا برنامه بدهد. حالا توپ در زمینِ مسعود پزشکیان است که چنین فردی را که نه کارآمد است، نه قابلیت اجماع‌سازی دارد و نه قادر به امورِ اجرایی‌ست، به مجلس معرفی کند یا خیر.

از دیشب که خبرها مبنی بر نهایی شدنِ نام زرندی منتشر شده، نگرانی‌های زیادی در میانِ اهالی بخشِ تولید و تجارت ایجاد شده است.

آنها بر این باورند که اگر چنین فردی سکان وزارت صمت را بر عهده گیرد، بهتر است که عطای صنعت و بازرگانی را به لقایش ببخشند و در بخشِ دیگری به فعالیت بپردازند.

از سوی دیگر نیز بدنه کارشناسیِ وزارت صمت در اوجِ ناامیدی به‌سر برده و گفته می‌شود که با آمدن زرندی یا فردی شبیه‌اش، نه‌تنها وزارتخانه به پدیدهِ "بی وزارتی" تبدیل خواهد شد بلکه هیچ‌گونه همکاری با او صورت نخواهد گرفت.

این پرسش از پزشکیان مطرح است که آیا در شرایط فعلی، که کشور در جنگِ اقتصادی به‌سر می‌برد بکارگیری افرادی نسبتا جوان و کم‌تجربه، حاصل دیگری جز شکست در سیاست‌گذاری‌های صنعتی و معدنی در بر خواهد داشت؟

گفته شده که "زرندی" به پیشنهاد جبهه اصلاحات به رئیس‌جمهوری معرفی شده در حالیکه او هیچ نسبتی با این جریان نداشته و بهایی نیز برای آن نپرداخته است.

وزارت صمت به افرادی استخوان خُرد کرده و دارای جسارت در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نیاز دارد تا با دیدی کلان برای بخش تولید و تجارت تصمیم‌سازی کند نه جوانِ ناپخته‌ای که نه صلاحیت دارد و نه قادر به اجماع‌سازی‌ست.

وزارت صمت جای آزمون و خطا نیست و حوزه سیاست‌گذاری برای حدود یکصدهزار بنگاهِ بزرگ و کوچکِ تولیدی نیاز به افرادی دارد که کاربلد باشند و بتوانند این وزارتخانه را در زیرِ چترِ خود به خط کرده و مشکلاتِ بخش را حل کند.

افرادی چون زرندی پوست خربزه‌ای زیر پای دولتِ پزشکیان خواهد بود که نه‌فقط مانع توسعه بخش‌ تولید و تجارت خواهد شد بلکه دولت را در این بخش زمین‌گیر خواهد کرد.

میدانِ وزارت صمت به فرماندهانی نیاز دارد که سربازانِ آن در راهِ فتحِ سنگرهای تولیدِ صادرات‌محور توفیق یابند و فرماندهی بخش مورد قبول آنان باشد.

راهِ تولید پر از سنگلاخ است و افرادی را می‌طلبد که قادر باشند این بخش را از چنین مسیری به‌سلامت عبور دهند نه اینکه وارد باتلاقِ رکود و ناامیدی و خمودگی کنند.

شعارِ "جوان‌گرایی، استفاده از کارشناسان و همه استعدادهایِ کشور در راهِ پیشرفتِ کشور" نباید دستاویزی برای استفاده از نیروهای ناکارآمد و کم‌تجربه شده و میدانِ وزارت صمت در آن به محلی برای آزمون و خطا تبدیل شود.

راه آن است که کلید ساختمانِ سمیه به دست افرادِ توانمند و صاحب فکر و تجربه سپرده شود نه جوانانِ جویای نام که بویی از دولتمردی نبرده و ممکن است در شرایطِ بحرانی پشتِ رئیس‌جمهوری را خالی کنند.

پی‌نوشت: "پیریت" نام یک کانیِ معدنیست که شباهتِ زیادی به طلا دارد اما طلا نیست. اهلِ فن به آن "طلایِ بی‌خردان" می‌گویند. با چنین فلسفه‌ای که در نهادِ "پیریت" نهفته است، در این رسانه، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایِ نابخردانه را مورد نقد قرار می‌دهیم.

🅿️ پیریت را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/DD6IO2LRhyY6MLzAgU6K45

تلگرام:
https://t.me/piritchannel

اینستاگرام:
Instagram.com/piritchannel



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین