جمعه 30 شهريور 1403 شمسی /9/20/2024 6:30:12 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:83812
  • زمان انتشار:يکشنبه 31 تير 1403-18:11
  • کاربر:.
زمین نامه بررسی کرد

هشدارها درباره کمبود ذخایر معدنی مهمی مانند سنگ آهن در کشور طی سال های آتی، این روزها بیشتر و بیشتر شده است، مسئله ای که ارتباط مستقیم با ضعف اکتشاف دارد.
اکتشاف چقدر پول می خواهد؟

به گزارش خبرنگار زمین نامه، ایران با وجود اینکه یکی از کشورهای معدن خیز جهان به شمار می رود و خود تولیدکننده فولاد، مس، آلومینیوم و... است، اما به خصوص طی این سال ها عملکرد مناسبی در حوزه اکتشاف نداشته است. این غفلت سبب شده از مدت ها قبل آژیر کمبود مواد معدنی موردنیاز صنایع به ویژه سنگ آهن که پیش نیاز اصلی برای تحقق اهدافی مانند تولید 55 میلیون تنی فولاد است، به صدا در بیاید.

در حال حاضر صدای این آژیر بلندتر از قبل شده و هشدارها بابت خالی شدن صنایع از مواد معدنی داخلی به خصوص سنگ آهن بیش از پیش است.
زمین نامه در گزارش های قبلی، از آخرین آمار رسمی مربوط به اکتشاف در کشور و مقایسه آن با کشورهایی مانند استرالیا، چین و کانادا گفت و چالش موجود بر سر راه اکتشاف را مرور و بررسی کرد.
در این گزارش اما مراحل اکتشاف و همچنین زمان و هزینه موردنیاز برای طی شدن این پروسه را مرور کرده ایم.
در مجموع چهار مرحله کلی برای اکتشاف باید طی شود که شامل مرحله شناسایی، مرحله پی جویی، اکتشاف عمومی و اکتشاف تفصیلی است.
مرحله نخست (شناسایی) شامل تجمیع و آنالیز داده های پایه و تعیین محدوده های امیدبخش) است و مرحله دوم (پی جویی) نیز انجام عملیات اکتشافی را در بر می گیرد. مجموع این دو مرحله بین یک تا سه سال زمان می برد. همچنین هزینه احتمالی برای طی کردن این مراحل بین یک دهم تا پنج میلیون دلار برآورد می شود.
اما مراحل سوم و چهارم (اکتشاف عمومی و تفصیلی در مقایس های مختلف تا 1:2000 ) نیز بین دو تا پنج سال زمان خواهد برد.
برای طی کردن این مراحل هزینه پنج دهم تا 10 میلیون دلار موردنیاز است.
نکته دیگر اینکه برای انجام مرحله شناسایی نیاز به ارائه طرح و اخذ پروانه اکتشاف است و پس از انجام مرحله چهارم، نیاز به ارائه گزارش و اخذ گواهی کشف است. در نهایت نیز پس از طی شدن این مراحل، ارائه طرح و اخذ پروانه برای آغاز بهره برداری، موردنیاز است.
این را نیز باید در نظر گرفت که پس از اخذ نتیجه مطلوب از انجام مرحله اکتشاف عمومی و بر اساس طرح اکتشافی پیشنهادی متناسب با کانسار، عملیات اکتشاف تفصیلی در مقیاس های ۱:۵۰۰ ، ۱:۱۰۰۰ یا ۱:۲۰۰۰ (برحسب نوع ماده معدنی و گسترش ناحیه کانی سازی) انجام می شود. این مرحله شامل تکمیل مطالعات اکتشاف عمومی و انجام اقداماتی برای شناسایی کامل شکل، عیار، تناژ و دیگر خصوصیات ذخایر معدنی است. در این مرحله حفاری های اکتشافی مانند گمانه ها، ترانشه ها، چاه و چاهک و برداشت های ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی با هدف دستیابی به خصوصیات کانسار انجام می شود.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین